Specustawa drogowa do korekty
Przygotowywana nowelizacja specustawy drogowej ma usunąć wady i nieścisłości dotychczasowych przepisów, dzięki czemu realizacja inwestycji drogowych ma być jeszcze prostsza. Zmiany mają dotyczyć też czasu obowiązywania przepisów specjalnych.
Ustawa z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (dalej: specustawa drogowa) w pierwotnym kształcie miała obowiązywać do końca 2007 roku. Ostatecznie jednak jej działanie przedłużono do końca 2020 roku. Stało się tak, ponieważ przydatność przepisów specjalnych została niejednokrotnie potwierdzona, a zarządcy dróg wykorzystują je coraz chętniej. W sytuacji braku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego pozyskanie terenów i wybudowanie dróg publicznych stają się możliwe niemal wyłącznie z wykorzystaniem przepisów szczególnych. Prawie 12-letnia praktyka stosowania specustawy drogowej ujawniła jednak wiele problemów. Obecnie na poziomie Rządowego Centrum Legislacji trwa opiniowanie projektu zmian specustawy drogowej przygotowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIR), którego celem jest wyeliminowanie nieścisłości interpretacyjnych i usprawnienie procedur.
