Funkcjonowanie kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego
Publikowane w formie komunikatów Ministra Finansów standardy kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego nie stanowią prawa, a są jedynie wskazówkami dla administracji publicznej. Jednak nie wszystkie instytucje kontroli biorą to pod uwagę, co powoduje brak spójności w wymaganiach stawianych w tym zakresie m.in. jednostkom samorządu terytorialnego.
Instytucja kontroli zarządczej została wprowadzona do polskiego systemu prawnego ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.), zastępując wcześniejszą kontrolę finansową. Z kolei instytucja audytu wewnętrznego została wprowadzona w 2001 roku, ale u.f.p. znacząco ją zmieniła.
Na podstawie dyspozycji zawartej w u.f.p. zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzenia i dokumentowania audytu wewnętrznego. Obowiązuje ono w jednostkach samorządu terytorialnego (JST). Minister Finansów wydał także rozporządzenie z 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania. Ono z kolei obowiązuje w jednostkach administracji rządowej, ale plany działalności, mimo braku obowiązku prawnego, opracowują także niektóre jednostki samorządu terytorialnego.
