Jednostki organizacyjne gminy
Gmina działa, co do zasady, przez swoje organy. Jednak często się zdarza, że taka formuła prawna nie jest wystarczająca. Dotyczy to zwłaszcza przypadków, gdy gmina ma podejmować działalność przypominającą pod wieloma względami działalność gospodarczą. Wówczas należy rozważyć utworzenie jednostki organizacyjnej.
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi (art. 9 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Rada gminy może podejmować uchwały zawierające wytyczne dla podległych jej organów wykonawczych i gminnych jednostek organizacyjnych, w tym także uchwały zalecające określony sposób gospodarowania mieniem gminy (wyrok NSA z 4 kwietnia 1991 r., sygn. akt SA/Gd 23/91). W orzecznictwie podkreśla się, że dodatkowe podmioty, także te o charakterze doradczym czy też opiniodawczym, mogą zostać powołane tylko na podstawie wyraźnego upoważnienia ustawowego, określającego ich zadania, kompetencje, skład czy też tryb działania. Przykładowo, w obowiązującym prawie nie istnieje norma, która stanowiłaby podstawę do powołania zespołu zajmującego się analizą wniosku o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej, dokonywaniem jego oceny, czy też w końcu podejmującego decyzję o przyjęciu wniosku do realizacji lub odrzuceniu go (rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z 23 grudnia 2011 r., zn. NK-N.4131.1049.2011.MW2). Możliwość podejmowania przez jednostkę samorządu terytorialnego określonych działań należy więc rozpatrywać w świetle legalizmu, co oznacza, że wymaga ona podstaw prawnych. Przy wyborze formy realizacji zadań gminnych trzeba brać pod uwagę także m.in. stan rynku gospodarczego, podaż usług w danym rejonie, rodzaj i rozmiar środków trwałych wymagających zastosowania czy też techniczne i kadrowe możliwości utworzenia danej jednostki. Ponadto gmina, a także inna osoba prawna, może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie. Za zadania użyteczności publicznej uznaje się zadania własne gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
