Zwolnienia i różnicowanie stawek w podatku od nieruchomości
Koniec roku wiąże się z koniecznością przyjęcia nowych stawek podatków lokalnych. Co roku jednym z problemów jest stosowanie zwolnień podatkowych i różnicowanie stawek w podatku od nieruchomości.
Głównym źródłem dochodów finansowych, które w całości zasilają gminne budżety, są dochody z tzw. podatków lokalnych (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego). Najbardziej istotnym (wymiernym) dochodem w tym zakresie są wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, którego konstrukcja została uregulowana w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.).
Uprawnienia, jakie ma wobec wszystkich podatków lokalnych organ stanowiący danej gminy, są realizacją tzw. władztwa podatkowego wyrażonego w art. 168 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., zgodnie z którym "jednostki samorządu terytorialnego mają prawo ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych w zakresie określonym w ustawie". Jednym z tych uprawnień jest stosowanie ulg i zwolnień podatkowych.
