Wszczęcie egzekucji opłaty reklamowej
Do opłaty reklamowej stosuje się przepisy o egzekucji administracyjnej. Regulują one nie tylko zasady wystawienia upomnienia, lecz także czynności, które powinny je poprzedzić.
11 września 2015 r. do katalogu podatków i opłat dodano opłatę reklamową (art. 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych; dalej: u.p.o.l.). Jednocześnie, 7 listopada ub.r., została ona umieszczona w katalogu dochodów własnych gmin (art. 4 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego). Biorąc pod uwagę to, że wszelkie podatki i opłaty zasilające lokalne budżety są wymierzane przez organy władzy wykonawczej w osobach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, do opłaty reklamowej w kwestiach nieuregulowanych w u.p.o.l. zastosowanie znajduje ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: o.p.). Stosuje się ją do "podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe" (art. 2 § 1 pkt 1 o.p.).
