Nielegalne reklamy emitujące światło nadal stoją przy drogach
11 marca 2016 r. minął czas na dostosowanie reklam emitujących światło widocznych z jezdni do warunków i wymagań wprowadzonych ustawą krajobrazową. Nadal jednak w wielu miejscach większe i mniejsze ekrany wyświetlają jaskrawe, pulsujące, często zmieniające się lub ruchome obrazy.
Przeładowanie krajobrazu reklamą jest zjawiskiem powszechnym, dotyczącym zarówno miast, jak i wsi, a nawet obszarów szczególnie cennych przyrodniczo i kulturowo. Reklama umieszczana w pasach drogowych oraz w bezpośrednim ich sąsiedztwie oprócz degradacji krajobrazu pod względem estetycznym może powodować realne zagrożenie w ruchu drogowym. Nie chodzi tylko o rozpraszanie uwagi oraz dezorientację kierowców, lecz także o przykre lub przeszkadzające olśnienie wzroku reklamą emitującą zbyt jaskrawe względem tła światło. Sytuację w tym zakresie miała poprawić ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, czyli tzw. ustawa krajobrazowa, w wyniku której zmieniono m.in. przepisy o lokowaniu reklam w pasie drogi oraz bezpośrednim jej sąsiedztwie.
