Zmiany w przechowywaniu akt pracowniczych
Zgodnie z przepisami prawa w Polsce, akta osobowe pracowników i pozostała dokumentacja prowadzona przez pracodawców w sprawach pracowniczych jest przechowywana, w postaci papierowej, przez 50 lat. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją.
Celem długookresowego przechowywania dokumentacji pracowniczej jest jej wykorzystywanie m.in. do: ustalania prawa i wysokości emerytury, renty lub innego świadczenia, a także w postępowaniu sądowym w sprawach dotyczących stosunku pracy. Obowiązek prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników spoczywa na pracodawcy (z możliwością powierzenia tego zadania profesjonalnemu wykonawcy). Pracodawca zobowiązany do jej przechowywania w warunkach niezagrażających uszkodzeniem lub zniszczeniem. Naruszenie tych obowiązków stanowi podstawę do pociągnięcia pracodawcy do odpowiedzialności - ukarania grzywną w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł.
