Od 1 stycznia 2017 r. "znikną" ZEAS - czas na ich reorganizację
Z obowiązujących przepisów prawa nie wynika wprost obowiązek likwidacji dotychczasowych zespołów obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół. Jednostki samorządu terytorialnego są natomiast zobligowane do dostosowania dotychczasowej formy świadczenia tych usług do nowych regulacji.
Uchwalona przez Sejm 15 czerwca 2015 r. ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (nowelizacja u.s.g.), która weszła w życie 1 stycznia 2016 r., wprowadziła możliwość zorganizowania wspólnej obsługi w samorządzie w odniesieniu do wszystkich jednostek budżetowych. Nowe przepisy obejmują swym zasięgiem nie tylko obsługę finansowo-księgową szkół i placówek oświatowych, lecz także kompleksową obsługę wszystkich jednostek organizacyjnych gminy zaliczanych do sektora finansów publicznych.
Od 1 stycznia 2016 r. zasady organizacji w gminie wspólnej obsługi gminnych jednostek organizacyjnych regulują nowe przepisy art. 10a-10d ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) oraz znowelizowany art. 53 i art. 54 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.). Dotychczasowe zespoły obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół (ZEAS) nie w pełni korespondują z nową koncepcją wyodrębnionych jednostek obsługujących inne jednostki gminy z art. 10a-10d ustawy o samorządzie gminnym. Dlatego w art. 48 ust. 1 i 2 ustawy zmieniającej ustawę o samorządzie gminnym wskazano, że ZEAS w obecnej postaci mogą funkcjonować tylko do 31 grudnia 2016 r., tj. nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż bez dokonania reorganizacji, utracą one swój byt prawny po 31 grudnia 2016 r. Konsekwentnie wygasną również stosunki pracy pracowników ZEAS.
