Z praktyki: nieprawidłowe przeprowadzenie konsolidacji zadłużenia JST w odniesieniu do wskaźników jej zadłużenia
Rada gminy może podjąć uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu konsolidacyjnego przeznaczonego na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów, ale w ramach ustalonego w uchwale budżetowej na dany rok limitu kwotowego. Jeżeli uchwała nie zawiera takiego limitu, to gmina nie może zaciągać pożyczek ani kredytów.
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu konsolidacyjnego. Postanowiono w niej, że kredyt ten nie spowoduje zwiększenia kwoty zadłużenia gminy, ponieważ nie wpłynie bezpośrednio na konto gminy. Bank udzielający kredytu dokona bezpośrednio spłat zadłużenia we wskazanych przez gminę bankach. Limit zobowiązań gminy z tytułu pożyczek i kredytów zapisany w uchwale budżetowej wynosił 5 mln zł, a zaciągnięty kredyt konsolidacyjny opiewał na kwotę 5,5 mln zł. Całkowita spłata nastąpi w latach 2016-2026 ze źródeł własnych, a zabezpieczeniem będzie weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową.
