Samorządowe prawo pracy
Czy naliczać trzynastki za 2016 rok w spółkach komunalnych
Popularne trzynastki, co do zasady, nie obejmują pracowników spółek komunalnych, gdyż nie są oni zaliczani do pracowników samorządowych. Niemniej nie jest wykluczone ich wprowadzenie na podstawie wewnętrznych regulacji obowiązujących w danej spółce. Należy jednak pamiętać, że w przypadku niektórych spółek, z uwagi na sposób ich utworzenia, może się okazać, iż dodatkowe wynagrodzenie roczne stanowi treść indywidualnego stosunku pracy danej osoby i z tego tytułu, pomimo statusu spółki prawa handlowego, trzynastka powinna być wypłacona.

PAWEŁ MICHALSKI
radca prawny, specjalista z zakresu gospodarki komunalnej, prowadzi obsługę prawną spółek komunalnych
Regulacje dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego, czyli tzw trzynastek, zawarte są w ustawie z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (dalej: u.d.w.r.). Zgodnie z u.d.w.r. bezpośrednią podstawę do otrzymania trzynastek mają pracownicy:
