Kiedy organizacja może korzystać z nieruchomości gminy bez przetargu
Jako stowarzyszenie ubiegamy się o nabycie od gminy na preferencyjnych warunkach lokalu, z przeznaczeniem na naszą siedzibę. W lokalu będzie prowadzona działalność statutowa stowarzyszenia (kulturalno-oświatowa i turystyczna). Nie jesteśmy organizacją pożytku publicznego. Czy musimy stawać do przetargu, który chce rozpisać gmina na tę nieruchomość (jesteśmy jedynym zainteresowanym)? Czy moglibyśmy wystąpić o bezprzetargowe wynajęcie nam tego lokalu? Jak prawidłowo określić cenę danego lokalu?
Zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: uogn). Przepisy te ograniczają gminy w korzystaniu przez nie z prawa do swobodnego kształtowania umów i dysponowaniu swoją własnością.
US
Nieruchomości podlegające tej ustawie mają w założeniu zaspokoić potrzeby wspólnoty - co uzasadnia wprowadzenie ograniczeń w zakresie swobody dysponowania mieniem i swobody zawierania umów przez jednostki samorządu terytorialnego (zob. uchwałę NSA z 27 lipca 2009 r., sygn. akt I OPS 1/09).
