2. Dochody w ewidencji budżetu jednostki samorządu terytorialnego
JAN CHARYTONIUK
2.1. Subwencje i dotacje
Dochodami jednostek samorządu terytorialnego - według art. 3 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o dochodach jst) - są subwencja ogólna i dotacje celowe z budżetu państwa.
Subwencja ogólna dla gmin, powiatów i województw składa się z części przedstawionych na schemacie.

Zapamiętaj!
O przeznaczeniu środków otrzymanych z tytułu subwencji ogólnej decyduje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin, powiatów i województw składa się z kwoty podstawowej i kwoty uzupełniającej. Zasady określania wysokości tych kwot dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego regulują przepisy art. 20, 22 i 24 ustawy o dochodach jst.
Część równoważącą subwencji ogólnej ustala się w wysokości sumy łącznej kwoty wpłat gmin określonych w art. 29 ustawy o dochodach jst oraz łącznej kwoty uzupełniającej części wyrównawczej subwencji ogólnej i dzieli się na poszczególne gminy w sposób określony w art. 21a ustawy o dochodach jst.
Zapamiętaj!
Wysokość części równoważącej dla poszczególnych gmin jest uzależniona od wydatków na dodatki mieszkaniowe, poniesionych w roku poprzedzającym rok bazowy.
Część równoważącą subwencji ogólnej dla powiatów ustala się w wysokości łącznych wpłat powiatu określonych w art. 30 ustawy o dochodach jst i jest rozdzielana między powiaty według zasad określonych w art. 23a tej ustawy.
Według tych zasad, z kwoty części równoważącej subwencji ogólnej wydziela się kwoty w wysokości:
l 9% - rozdzielanej z uwzględnieniem wydatków na rodziny zastępcze, wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy, między powiaty, które w roku poprzedzającym rok bazowy nie były objęte obowiązkiem dokonywania wpłat, o których mowa w art. 30 ustawy o dochodach jst, lub dla których taka wpłata była ustalona w kwocie niższej od 1 000 000 zł,
7% - rozdzielanej między powiaty wskazane przez ministra właściwego do spraw pracy, w których w roku budżetowym nie działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki są realizowane przez inny powiat,
