Umowy dotyczące zakupu usług pozostałych i udzielania pożyczek
Do usług zalicza się te czynności, które świadczone są odpłatnie niezależnie od charakteru odbiorcy i wykonawcy oraz nie przyczyniają się bezpośrednio do tworzenia nowych dóbr. Działalność usługowa prowadzona jest na rynku głównie przez podmioty gospodarcze posiadające formę przedsiębiorstw. Należą one zarówno do sektora prywatnego, jak i publicznego. W działalności niemal wszystkich jednostek sektora finansów publicznych konieczne jest wykorzystywanie różnego rodzaju usług, które świadczone są przez podmioty zewnętrzne specjalizujące się w poszczególnych sferach działalności. Jednostkom tym, co do zasady, prawo przyznaje swobodę decydowania o sposobie i formie wykonywania zadań na nie nałożonych. Jedną z tych form jest m.in. zlecanie wykonywania zadań podmiotom gospodarczym.
Istotną rolę w procesie wydatkowania środków publicznych, w tym związanego z zakupem usług od podmiotów zewnętrznych, odgrywają zarówno pracownicy merytoryczni, jak i główny księgowy, który powinien wnikliwie analizować treść i kompletność dokumentacji potwierdzającej występowanie w danej jednostce operacji gospodarczych z tego zakresu w powiązaniu z obowiązującym planem finansowym jednostki. Wszelkie działania głównego księgowego i pracowników pionu finansowego powinny być uwarunkowane, poza zabezpieczeniem interesu jednostki, przede wszystkim dbałością o rzetelność prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym w zakresie ponoszonych kosztów i wydatków oraz w zakresie rozrachunków z nimi powiązanych, a w konsekwencji również dążeniem do rzetelności sporządzanych sprawozdań budżetowych i finansowych oraz wszelkich innych informacji dotyczących gospodarki finansowej jednostki.
Wzór 1. Umowa o świadczenie usług marketingowych z wykorzystaniem strony internetowej


Ewidencja księgowa
Umowa o świadczenie usług marketingowych często występuje w obrocie gospodarczym. Nie została uregulowana w k.c., więc należy do kategorii umów nienazwanych. Przedmiot takiej umowy powinien być możliwie ściśle określony. Jak najdokładniejsze określenie rodzaju oraz zakresu świadczonych usług marketingowych, szczegółowe wskazanie świadczeń reklamowych (promocyjnych), które wykonawca będzie zobowiązany zrealizować, ich formy (postaci), są niezbędne, szczególnie wtedy, gdy w późniejszym terminie zamawiający będzie chciał skutecznie dochodzić odpowiedzialności w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Istotną rolę w tym zakresie pełnią pracownicy merytoryczni jednostki, natomiast główny księgowy powinien zwrócić szczególną uwagę na możliwość realizacji tej umowy w ramach obowiązującego na dzień podpisania umowy planu finansowego jednostki.
