KSeF w sektorze publicznym – jak się przygotować
Wstęp
Od 1 lipca 2024 r. jednostki czeka rewolucja w fakturowaniu. Obowiązkowo trzeba będzie wystawiać i otrzymywać faktury ustrukturyzowane (inaczej e-faktury) oraz ich korekty za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), tj. specjalnego, centralnego systemu teleinformatycznego. Więcej czasu na wdrożenie KSeF, tj. od 1 stycznia 2025 r., będą miały jedynie jednostki korzystające ze zwolnienia podmiotowego (z obrotami rocznymi poniżej 200 000 zł) oraz wykonujące wyłącznie czynności zwolnione z VAT. Z pewnością specyficznymi podatnikami VAT są jednostki samorządu terytorialnego. Zmiany w tych jednostkach będą co najmniej tak poważne jak te, które były wdrażane w 2017 r. w związku z obowiązkową centralizacją rozliczeń VAT.
Obecnie wystawianie faktur ustrukturyzowanych jest dobrowolne. Termin obowiązkowego stosowania KSeF przekładano kilkukrotnie. Wprawdzie obecnie znowu pojawiają się postulaty, aby termin ten został przesunięty, jednak w tym momencie trudno przewidzieć, jaka jest szansa, że zostaną uwzględnione przez nowy rząd. Choć KSeF funkcjonuje w formule fakultatywnej już od 1 stycznia 2022 r., to mimo wprowadzonych zachęt niewielu podatników zdecydowało się dotychczas na korzystanie z systemu dobrowolnie. Wraz z wprowadzeniem obligatoryjnego KSeF faktury papierowe i obecne „zwykłe” faktury elektroniczne (PDF, XML z podpisem elektronicznym), w relacjach między podatnikami VAT, będą zastąpione fakturami ustrukturyzowanymi, wystawianymi i odbieranymi w KSeF.
Wyłączone z KSeF będą faktury dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (B2C), dlatego duże znaczenie będzie miała każdorazowa identyfikacja statusu nabywcy. Ponadto w jednostce trzeba będzie ustalić odrębne zasady fakturowania dla tej grupy odbiorców, ponieważ faktur dla nich nie będzie można wystawiać w KSeF nawet opcjonalnie.
Obowiązek e-fakturowania co do zasady wejdzie w życie 1 lipca 2024 r., przy tym w niektórych sytuacjach przewidziany jest
