Zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2024 r.
Wstęp
Początek nowego roku to okres spiętrzenia prac w księgowości. Wynika to z tego, że – oprócz zadań związanych z bieżącym prowadzeniem ksiąg rachunkowych nowego roku – trzeba wykonać wiele różnych czynności związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych zakończonego roku. W tym czasie należy m.in.: zakończyć i rozliczyć spisy z natury aktywów trwałych i obrotowych, przeprowadzić i rozliczyć uzgodnienia oraz weryfikację sald pozostałych aktywów i pasywów, sprawdzić w różnych przekrojach prawidłowość zapisów w księgach rachunkowych, wycenić aktywa i pasywa na dzień bilansowy, wprowadzić do ksiąg rachunkowych zapisy korygujące błędy wykryte w czasie inwentaryzacji oraz innych procedur kontrolnych, przeksięgować przychody i koszty z kont wynikowych, a następnie ustalić wynik finansowy za 2024 r., rozliczyć środki budżetowe za 2024 r. Ponadto trzeba sporządzić sprawozdanie finansowe oraz zamknąć księgi rachunkowe za 2024 r. i otworzyć księgi za 2025 r.
Ponieważ opisane czynności nakładają się na siebie w czasie, pracownicy jednostek mają problemy z prawidłowym ich rozplanowaniem i wykonaniem. Zdarza się, że część tych czynności na skutek przeoczenia jest pomijana. Skutkuje to zaniechaniem przeprowadzenia inwentaryzacji niektórych aktywów i pasywów, nieterminowym rozliczeniem się ze środków budżetowych, nierzetelnością ksiąg rachunkowych czy wreszcie niesporządzeniem na czas sprawozdania finansowego. Ostatecznie – mimo że wykonanie tych czynności w większości przypadków należy do pracowników księgowości – ich nieprzeprowadzenie lub nieprawidłowe przeprowadzenie może skutkować poniesieniem odpowiedzialności przez kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
W Poradniku przedstawiamy harmonogram prac z zakresu rachunkowości, które trzeba wykonać w 2025 r., aby prawidłowo przeprowadzić procedury zamknięcia ksiąg rachunkowych 2024 r. w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych. Układ Poradnika zapewnia, aby nawet osoby, które nigdy nie wykonywały poszczególnych czynności, mogły zorientować się, jak zrobić to poprawnie i niczego ważnego nie przeoczyć.
