Wyrok NSA z dnia 30 grudnia 1997 r., sygn. II SA 572/97
Przewodniczący samorządowego kolegium odwoławczego nie jest urzędnikiem państwowym, objętym zakazem prowadzenia działalności gospodarczej, wynikającym z ustawy z dnia 5 czerwca 1992 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne /Dz.U. nr 56 poz. 274 ze zm./.
UZASADNIENIE
Prezes Rady Ministrów rozstrzygnięciem nadzorczym z 28.03.1997 r. stwierdził nieważność uchwały Sejmiku Samorządowego Województwa P. z 24.02.1997 r. pozbawiającej mandatu przewodniczącego Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. Barbarę K. skutkującej rozwiązanie z nią stosunku pracy z winy pracownika.
W uzasadnieniu podał, że podstawą podjęcia zakwestionowanej przez organ nadzoru uchwały był art. 2 ust. 1 pkt 2 i 4 w związku z art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1992 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Przepisy te nie mają zastosowania do przewodniczącego samorządowego kolegium odwoławczego. Samorządowe kolegia odwoławcze nie są bowiem urzędami państwowymi. Przewodniczący kolegium odwoławczego nie ma również statusu pracownika samorządowego. Jedyne podstawy prawne odwołania przewodniczącego kolegium określa art. 6 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych.
