Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2010 r., sygn. II FSK 2159/08

Stan faktyczny sprawy dotyczącej zastosowania ulgi podatkowej, który nie ujawnia danych faktograficznych, stanowiących o prawach podatnika w przedmiocie tej ulgi jest stanem faktycznym ustalonym wadliwie.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędziowie: NSA Krystyna Nowak, WSA del. Krystyna Kleiber (sprawozdawca), Protokolant Justyna Nawrocka, po rozpoznaniu w dniu 20 kwietnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 czerwca 2008 r. sygn. akt I SA/Kr 15/08 w sprawie ze skargi B. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 19 listopada 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2001 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w K. na rzecz B. B. kwotę 1653 (jeden tysiąc sześćset pięćdziesiąt trzy) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 30 czerwca 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę B.B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 19 listopada 2007 r. utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego K. o odmowie stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2001 rok.

Jak wskazał sąd pierwszej instancji, przedstawiając stan sprawy, B. B. wystąpiła o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych, uznając, że może korzystać z ulgi polegającej na odliczeniu wydatków poniesionych we wskazanym roku podatkowym na budowę własnego /lub stanowiącego współwłasność/ budynku mieszkalnego, wielorodzinnego z przeznaczeniem znajdujących się w nim co najmniej pięciu lokali mieszkalnych na wynajem oraz wydatków na zakup działki pod budowę takiego budynku. Podstawę prawną ulgi podatkowej stanowić miał przepis art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz.176 ze zm.) dalej jako "u.p.d.o.f.", w związku z art. 7 ust.13 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 104 poz.1104 ze zm.) dalej jako "ustawa zmieniająca", w związku ze znowelizowanym brzmieniem art.7 tej ustawy, które nastąpiło ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw(Dz. U. Nr 202 poz. 1956). Przepisy te przewidywały, że podatnikom, którzy przed dniem 1 stycznia 2001 r. ponieśli wydatki na budowę budynku wielorodzinnego, przynajmniej z pięcioma lokalami na wynajem i po tym dniu dokonali dalszych wydatków na ten cel, przyznano prawo odliczenia poniesionych wydatków od dnia 1 stycznia 2001 r. do 31 grudnia 2003 r. W przypadkach zaś zbycia budynku, lokalu lub udziału we współwłasności przed upływem 10 lat, wynajęcia budynku lub lokalu osobie zaliczonej w ustawie o podatku od spadków i darowizn do pierwszej grupy podatkowej, zmiany przeznaczenia budynku lub lokalu z mieszkalnego na użytkowy albo przeznaczenia go na potrzeby właściciela lub współwłaściciela, zbycie działki lub prawa wieczystego użytkowania gruntu, podatnik był zobowiązany doliczyć do dochodów roku podatkowego w którym nastąpiły te okoliczności, uprzednio odliczonych kwoty. Termin 10 letni rozpoczynał bieg od końca roku podatkowego, w którym podatnik otrzymał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie budynku lub lokalu. Sąd wyjaśnił też, że dla inwestycji na rzecz której podatniczka poniosła koszty, prowadzonej w K. przy [...] została wydana w dniu 25 października 2000 r. decyzja - pozwolenie na budowę, która jak zatwierdzała projekt budowlany i udzielała pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego - wielorodzinnego wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi. Inwestor zgłosił obiekt do użytkowania w dniu 18 lipca 2002 r. jednakże do daty wydania ostatecznej decyzji w tej sprawie, nie wydano pozwolenia na użytkowanie i budynek użytkowany jest samowolnie. Sposób prowadzenia robót budowlanych jest także przedmiotem postępowań administracyjnych organów nadzoru budowlanego z uwagi na zrealizowanie przedmiotowego obiektu z istotnym odstępstwem od zatwierdzonego projektu budowlanego. W procesie budowlanym bowiem nieruchomość została dostosowana do pełnienia funkcji obiektu hotelowego na co wskazuje złożenie przez W. wniosku o dokonanie wpisu przedmiotowej nieruchomości do ewidencji obiektów świadczących usługi hotelarskie. Podatniczka podjęła działania w celu doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego z projektem budowlanym oraz pozwoleniem na budowę. Do chwili obecnej nie został określony charakter budynku, co uniemożliwiało organom podatkowym uznanie korekty PIT 37 za 2001 r. złożonej wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku za dokumenty dające podstawę do stwierdzenia nadpłaty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00