Wyrok NSA z dnia 7 października 2014 r., sygn. I OSK 458/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak sędzia NSA Barbara Adamiak sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Małgorzata Kamińska po rozpoznaniu w dniu 7 października 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Województwa Zachodniopomorskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 listopada 2012 r. sygn. akt I SA/Wa 1101/12 w sprawie ze skargi Województwa Zachodniopomorskiego na decyzję Ministra Skarbu Państwa z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nabycia z mocy prawa własności nieruchomości 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Województwa Zachodniopomorskiego na rzecz Ministra Skarbu Państwa kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 22 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Wa 1101/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Województwa Zachodniopomorskiego na opisaną w sentencji decyzję Ministra Skarbu Państwa.
Jak wskazano w jego uzasadnieniu decyzją tą utrzymano w mocy decyzję Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia [...] sierpnia 2011 r. odmawiającą stwierdzenia nabycia z mocy prawa przez Województwo Zachodniopomorskie własności nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...], położonej w obrębie ewidencyjnym G.. Rozstrzygnięcia te zapadły na skutek wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r., w którym Marszałek wspomnianego Województwa, na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.), wystąpił o stwierdzenie nabycia prawa własności opisanej nieruchomości, pozostającej we władaniu Zakładu Konserwacji Urządzeń Wodnych i Melioracyjnych Województwa Zachodniopomorskiego w G. Organ I instancji decyzję odmowną uzasadnił brakiem tytułu prawnego władającego, a w konsekwencji niespełnieniem przesłanki cytowanego przepisu. Utrzymując w mocy tę decyzję organ odwoławczy powołał się na brzmienie art. 25 ust. 1 pkt 5 i art. 60 ust. 1 przywołanej wyżej ustawy. W jego ocenie nie wykazano uregulowanych w nich przesłanek, bo sporna nieruchomość stanowi własność Skarbu Państwa, a brak jest jakichkolwiek wzmianek o formalnym władaniu nią przez jednostkę przejętą przez Województwo Zachodniopomorskie, czyli wspomniany wyżej Zakład. Rozważając cywilnoprawne aspekty posiadania, władania, dzierżenia, organ ten doszedł do przekonania, że użyte w przepisie art. 60 ust. 1 cytowanej ustawy pojęcie władania oznacza władztwo nad rzeczą wynikające z tytułu prawnego będącego jego źródłem i wypełniającego go konkretną treścią, określającą zakres uprawnień władającego. W ocenie Ministra Skarbu Państwa wykazanie owego tytułu musi nastąpić stosownym dokumentem. W tej materii powołał się na orzecznictwo uzależniające nabycie prawa własności nieruchomości na przywołanej podstawie od wykazania istnienia zarządu bądź innego podobnego prawa. Dlatego odwołania nie uwzględnił.
