Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2020 r., sygn. I FSK 945/18

Podatek od towarów i usług

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ryszard Pęk, Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia WSA (del.) Bożena Dziełak (spr.), Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 31 stycznia 2018 r. sygn. akt I SA/Gd 1675/17 w sprawie ze skargi Gminy N. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 października 2017 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 października 2017 r., nr [...], 3) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy N. kwotę 1120 (jeden tysiąc sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z 31 stycznia 2018 r. sygn. akt I SA/Gd 1675/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku ("WSA") oddalił skargę wniesioną przez Skarżącą - Gminę N. ("Gmina"), na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ("Dyrektor KIS") z 12 października 2017 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

2. WSA przedstawił następujący stan sprawy.

2.1. Opisując stan faktyczny we wniosku o wydanie interpretacji, Gmina podała, iż jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Zcentralizowała rozliczenia tego podatku ze swoimi jednostkami budżetowymi i obecnie rozlicza się w sposób skonsolidowany.

W ramach wydzielonego referatu Gmina prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, ponosząc wydatki związane z budową infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej oraz wydatki bieżące związane z utrzymaniem tej infrastruktury w należytym stanie. Wydatki te są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę, z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Infrastrukturę powyższą Gmina wykorzystuje do świadczenia opodatkowanych usług zbiorowego doprowadzania wody i odbioru ścieków, tytułem których wystawia faktury VAT i odprowadza podatek należny. Gmina zaznaczyła, że infrastruktura będzie służyła również do świadczenia takich usług na rzecz jej jednostek budżetowych (GOPS, szkoły podstawowe i gimnazja), a także świetlic wiejskich, remiz strażackich oraz innych budynków, budowli gminnych i hydrantów, za pomocą których realizować będzie zadania własne, które - jako czynności wewnętrzne - są dokumentowane notami księgowymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00