Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 24 kwietnia 2007 r., sygn. I SA/Bd 146/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Izabela Najda - Ossowska Sędziowie: Sędzia WSA Dariusz Dudra (spr.) Asesor sądowy Mirella Łent Protokolant Asystent sędziego Joanna Jaworska po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 24 kwietnia 2007 r. sprawy ze skargi M. Sp. z o. o. z siedzibą w L. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia [...] 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu nadpłaty w podatku od towarów i usług za miesiące styczeń, luty, kwiecień, maj i sierpień 2001 r. oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Nr [...] z dnia [...] 2006r. Dyrektor Izby Skarbowej w B. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w B. Nr [...] z dnia [...] 2006r., którą odmówił M. zwrotu nadpłaty w podatku od towarów i usług za miesiące: styczeń, luty, kwiecień, maj i sierpień 2001r. w łącznej kwocie 115.718 zł wraz z należnymi odsetkami za zwłokę.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ podatkowy II instancji wskazał, że Skarżąca spółka posiada status zakładu pracy chronionej, nadany jej decyzją z dnia [...] 1998r. Nr [...] Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych Sekretarza Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej na okres trzyletni - do 19 września 2001r. Wnioskiem z dnia 20 czerwca 2004r. wystąpiła, na podstawie art. 74 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług za miesiące: styczeń, luty, kwiecień, maj i sierpień 2001r. w łącznej kwocie 84.293 zł wraz z odsetkami liczonymi od dnia zapłaty. Do wniosku załączyła korekty deklaracji za wymienione miesiące, jak również wyliczenie maksymalnej kwoty zwrotu podatku VAT wraz z wykazem zatrudnionych osób niepełnosprawnych wg stopni niepełnosprawności w przeliczeniu na pełne etaty.
W uzasadnieniu wniosku skarżąca powołała się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2002r. sygn. akt K 45/01 orzekający, iż ,,art. 1 pkt 8 w związku z art. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w zakresie, w jakim zmienia zasady wyliczania kwoty podatku od towarów i usług podlegającej zwrotowi na rzecz zakładu pracy chronionej, przed upływem trzyletniego okresu, przewidzianego w art. 30 ust 1 zdanie drugie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, w brzmieniu obowiązującym w dniu 30 listopada 1999r. (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) jest niezgodny z zasadą ochrony praw nabytych i zasadą interesów w toku, wyrażonymi w art. 2 Konstytucji, w zakresie, w jakim nie przewiduje regulacji przejściowych niezbędnych dla zapewnienia ochrony interesów prowadzących zakłady pracy chronionej, którzy - w zaufaniu do dotychczasowych przepisów - rozpoczęli realizację długookresowych przedsięwzięć na rzecz osób niepełnosprawnych zatrudnionych w ich zakładach".
