Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2008 r., sygn. I SA/Wa 256/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Tarnowska Sędziowie Asesor WSA Joanna Skiba Asesor WSA Przemysław Żmich (spr.) Protokolant Joanna Grzyb po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 kwietnia 2008 r. sprawy ze skargi Zakładu [...] Spółka z o. o. w S. na decyzję Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia [...] grudnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy dokonania zmiany we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty S. z dnia [...] października 2006 r., nr [...]; 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; 3. zasądza od Mazowieckiego Kuratora Oświaty na rzecz Zakładu [...] Spółka z o.o. w S. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Mazowiecki Kurator Oświaty, po rozpoznaniu odwołania Zakładu [...] sp. z o. o. w S., decyzją z dnia [...] grudnia 2006 r., nr [...] utrzymał w mocy decyzję Starosty S. z dnia [...] października 2006 r., nr [...] w przedmiocie odmowy dokonania zmian we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie sprawy.
Starosta S. decyzją z dnia [...] października 2006 r. odmówił dokonania zmian we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych dotyczących przekształcenia [...] Technikum [...] w [...] Technikum [...].
Na powyższą decyzję Zakład [...] sp. z o. o w S. złożył odwołanie.
Mazowiecki Kurator Oświaty decyzją z dnia [...] grudnia 2006 r. utrzymał w mocy decyzję Starosty S. z dnia [...] października 2006 r. W uzasadnieniu organ wskazał, że nie istnieje możliwość dokonania zmian we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, jeżeli zmiany te miałyby dotyczyć przekształcenia dotychczasowej ponadpodstawowej szkoły eksperymentalnej w szkołę ponadgimnazjalną, w sytuacji kiedy przekształcenie to miałoby nastąpić po terminie określonym w ustawie z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96 ze zm.). Organ podał, że niedokonanie przekształcenia w terminie określonym w art. 2c ust. 4 tej ustawy (z dniem 1 września 2004 r.) oznacza postawienie dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej w stan stopniowej likwidacji z zapewnieniem możliwości jej ukończenia przez dotychczasowych uczniów. Zdaniem organu utworzenie nowego typu szkoły (technikum uzupełniającego) było możliwe poprzez przekształcenie dotychczas istniejącej szkoły ponadpodstawowej w szkołę nowego typu w określonym granicznym terminie lub zgłoszenie wpisania do ewidencji nowej szkoły z zachowaniem procedury wynikającej z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Organ uznał więc, że w świetle obowiązujących przepisów nie ma podstawy prawnej do utworzenia nowego typu szkoły ponadgimnazjalnej wyłącznie poprzez zmianę nazwy dotychczas istniejącej szkoły ponadpodstawowej.
