Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 października 2008 r., sygn. IV SA/Gl 327/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Walentek (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Adam Mikusiński Asesor WSA Edyta Żarkiewicz Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Wita-Łyskawa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 września 2008 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego Inspektora Pracy w K. z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie inspekcji pracy oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją Nr [...] z dnia [...], składającą się z [...] nakazów, Państwowy Inspektor Pracy w K., działając na podstawie art. 9 pkt 2 a w związku z art. 21 pkt 1 oraz 21 a ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy ( Dz. U. z 2001 r. nr 124 poz. 1362) oraz art. 94 pkt 5 i 80 kodeksu pracy, orzekł o obowiązku wypłaty kierowcom zatrudnionym w Spółce A z siedzibą w P. należnego im, według organu inspekcji pracy, wynagrodzenia za pracę, począwszy od [...] do [...]. Nakaz opisany numerem [...] wskazywał na obowiązek wypłaty wymienionym w poprzednich nakazach pracownikom dodatku za pracę w porze nocnej. Rozstrzygnięciu nadano na podstawie art. 108 § 1 k.p.a. rygor natychmiastowej wykonalności.
W motywach tego rozstrzygnięcia organ, powołując się na dokonane w przeprowadzonym postępowaniu ustalania, wskazał, że kontrolowany pracodawca zatrudniał kierowców w niepełnym wymiarze czasu pracy i wypłacał im wynagrodzenie za ilość godzin wynikającą z wymiaru określonego w umowie, bez względu na ilość przepracowanych faktycznie godzin, wbrew obowiązkowi wynikającemu z treści art. 94 pkt 5 kodeksu pracy. Tym samym pracownikom, których zatrudniano w niepełnym wymiarze pracy, nie wypłacano również dodatku za pracę w porze nocnej co, zdaniem organu, stanowiło naruszenie art. 151 ze znaczkiem 8 kodeksu pracy.
Wskazaną decyzję poprzedziło postępowanie kontrolne, z którego sporządzony został protokół kontroli. Stwierdzono w nim, iż [...] kierowców zatrudnionych było w kontrolowanej firmie na [...] etatu. Kontrola czasu pracy tych kierowców dokonana na podstawie odczytu zapisu tarczek tachografu pozwoliła ustalić, że kierowcy ci wykonywali pracę w godzinach ponadwymiarowych i w porze nocnej. Kontrola ujawniła, iż nie otrzymali oni wynagrodzenia za przepracowane godziny ponadwymiarowe. Nie otrzymali także dodatków za pracę w godzinach nocnych. Nie otrzymali też wynagrodzenia za czas dyżuru w sytuacji, gdy autokar obsługiwany był przez dwóch kierowców. Stwierdzono nadto uchybienia w prowadzonej w zakładzie pracy ewidencji czasu pracy.
