Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 grudnia 2008 r., sygn. II SA/Wa 1289/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Janusz Walawski Sędziowie WSA Sławomir Antoniuk Eugeniusz Wasilewski (spr.) Protokolant Aleksandra Weiher po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 grudnia 2008 r. sprawy ze skargi T. R. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] lipca 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji o wypowiedzeniu stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją nr [...] z dnia [...] grudnia 2000 r. [...] Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, działając na podstawie art. 78 ust. 2 pkt 2 i art. 79 ust. 4 w związku z art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 1970 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (t. j.: Dz. U. z 1997 r. Nr 10, poz. 55 z późn. zm.) oraz § 137 ust. 1 i 2 w związku z art. 163 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 1996 r. w sprawie służby wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 1997 r. Nr 7, poz. 38 z późn. zm.), wypowiedział st. plut. T. R. stosunek służbowy zawodowej służby wojskowej z powodu likwidacji jednostki wojskowej, w której pełnił służbę oraz z uwagi na brak możliwości wyznaczenia go na stanowisko służbowe w innych jednostkach wojskowych. Powyższa decyzja została doręczona zainteresowanemu w dniu 20 grudnia 2000 r. Nie skorzystał on z przysługującego mu prawa wniesienia odwołania, wskutek czego decyzja stała się ostateczna w administracyjnym toku instancji.
Wnioskiem z dnia 28 września 2007 r. T. R. wystąpił do Ministra Obrony Narodowej o stwierdzenie nieważności powyższej decyzji nr [...] z dnia [...] grudnia 2000 r., wypowiadającej mu stosunek służbowy zawodowej służby wojskowej. W uzasadnieniu wniosku wskazał, iż decyzja ta wydana została z rażącym naruszeniem przepisów prawa materialnego, tj. art. 78 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz przepisów postępowania, tj. art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10 § 1 oraz art. 77 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. Stwierdził, iż wydając decyzję o wypowiedzeniu stosunku służbowego nie wykazano wynikającej z ustawy przesłanki braku możliwości wyznaczenia żołnierza na inne stanowisko służbowe, bowiem przed wydaniem decyzji o wypowiedzeniu stosunku służbowego organ wojskowy nie przeprowadził właściwego postępowania wyjaśniającego, tj. nie przeprowadził z nim rozmowy kadrowej oraz nie umożliwił mu zapoznania się z dokumentami i materiałami dotyczącymi jego zwolnienia ze służby.
