Wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 listopada 2009 r., sygn. III SA/Wa 939/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Sylwester Golec, Sędzia WSA Andrzej Góraj, Protokolant Alicja Bogusz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 listopada 2009 r. sprawy ze skargi D. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] kwietnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego oddala skargę
Uzasadnienie
Pismem z 31 maja 2005r. D. S. (dalej - Skarżący) wniósł o zwrot podatku akcyzowego uiszczonego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki [...] rok produkcji 1993. W uzasadnieniu wyjaśnił, iż pobrany podatek stoi w sprzeczności z przepisami prawa europejskiego, a w szczególności z art. 25, 28 i art. 90 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) oraz z postanowieniami dyrektywy 92/12/EWG.
Naczelnik Urzędu Celnego [...] w W. (dalej "NUC") decyzją z [...] sierpnia 2005r. odmówił Skarżącemu stwierdzenia nadpłaty i zwrotu podatku akcyzowego uiszczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia ww. samochodu osobowego, a Dyrektor Izby Celnej w W. (dalej "DIC") decyzją z [...] października 2005r. utrzymał ww. decyzję w mocy.
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie po rozpatrzeniu skargi na ww. decyzję DIC wyrokiem z [...] maja 2007r. sygn. akt III SA/Wa 445/07 uchylił tą decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję NUC [...] sierpnia 2005r. W motywach rozstrzygnięcia Sąd odwołał się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (dalej "ETS") z 18 stycznia 2007r. sygn. C - 313/05, dotyczącego obowiązującej w Polsce ustawy z 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257, dalej: "u.p.a.") oraz wskazał, że wiąże on również w innych, podobnych sprawach, które toczą się lub będą się toczyć przed sądami państw członkowskich Wspólnoty. Sąd wskazał ponadto, że rezydualna kwota podatku to ten element ceny używanego samochodu zakupionego w Polsce, który wynika z kwoty podatku akcyzowego zawartej w cenie nowego pojazdu, przy zachowaniu stosunku podatku akcyzowego do ceny nowego pojazdu i spadku wartości samochodu używanego (pkt 32 i n. uzasadnienia ww. wyroku ETS). Zdaniem Sądu organy podatkowe - w celu zagwarantowania neutralności podatków wewnętrznych, w aspekcie konkurencji pomiędzy używanymi samochodami osobowymi znajdującymi się już na rynku krajowym, a podobnymi samochodami przywożonymi z Państwa Członkowskiego innego niż Polska - powinny porównać skutki podatku akcyzowego obciążającego te ostatnie pojazdy ze skutkami rezydualnego podatku akcyzowego obciążającego te pierwsze pojazdy, które zostały już opodatkowane tym podatkiem przy pierwszej ich rejestracji. Obowiązek ten jest szczególnie istotny, jeżeli chodzi o samochody używane sprzedawane po więcej niż dwóch latach kalendarzowych od daty ich produkcji. Stawka stosowana do używanych samochodów z innych Państw Członkowskich, obliczana zgodnie z wzorem zawartym w § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego wzrasta z wiekiem samochodu, tj. w każdym kolejnym roku kalendarzowym zwiększa się o 12%, dochodząc do 65% ceny pojazdu. Właśnie ten element prawny - w ocenie ETS - powodował skutek dyskryminacyjny dla samochodów sprowadzanych z innych krajów Wspólnoty. Dopiero porównanie kwoty akcyzy nałożonej na samochód używany i ,,kwoty podatku rezydualnego" z jednoczesnym uwzględnieniem ,,stawki podatku rezydualnego", będzie mogło prowadzić do ustalenia wysokości nadpłaty. Zatem zwrot podatku akcyzowego będzie należał się w takiej wysokości, w jakiej akcyza zapłacona za samochód, przewyższa akcyzę, jaką właściciel musiałby zapłacić od podobnego samochodu zakupionego w Polsce. Podstawą do ustalenia kwoty podatku rezydualnego zawartego w cenie podobnego pojazdu krajowego stanowić będzie jego wartość rynkowa. O ile organ podatkowy kwestionuje cenę nabycia pojazdu wskazaną przez prywatnego importera, ustali on wartość rynkową podobnego samochodu używanego w Polsce posługując się narzędziami umożliwiającymi zobiektywizowane ustalenie jego wartości w oparciu o takie kryteria jak wiek, przebieg, marka i model, stan ogólny, przyjęte rozwiązania techniczne i wyposażenie pojazdu. Organ podatkowy powinien posługiwać się przy tym jawnymi i przejrzystymi kryteriami, na których opiera się metoda ustalania wartości rynkowej podobnego samochodu na rynku krajowym oraz metoda wskazania podobnego samochodu na rynku krajowym.
