Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 17 lutego 2010 r., sygn. II SA/Sz 1180/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel, Sędzia NSA Iwona Tomaszewska, Protokolant Michał Iwanowski, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 27 stycznia 2010 r. sprawy ze skargi J. I.- G. będącej przedstawicielem ustawowym J. G. na opinię Centrum Psychologiczno-Pedagogicznego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu [...] r. J.G., zwróciła się do Centrum Psychologiczno-Pedagogicznego w [...] z wnioskiem o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka J.G. (od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole) na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania (Dz. U. Nr 23, poz. 192). Określając cel uzyskania opinii wskazała, że jest ona niezbędna, aby jej syn J.G. mógł uczestniczyć w zajęciach logopedycznych, psychologicznych, integracji sensorycznej oraz ćwiczeniach wielozakresowych. Opinia umożliwi objęcie syna kompleksową i profesjonalną pomocą, której zadaniem jest pobudzenie psychoruchowe i społeczne rozwoju dziecka. W uzasadnieniu wniosku J.G. podała m.in., że syn jest dzieckiem niepełnosprawnym, posiada pełne orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez Powiatowy Zespół do spraw Orzekania o Niepełnosprawności w [...] oraz Wojewódzki Zespół do spraw Orzekania o Niepełnosprawności w [...]. Zdiagnozowane choroby syna to: [...] - inne uogólnione postacie [...], współistniejące: [...] oraz specyficzne zaburzenia rozwoju[...].
Opinią nr [...] z dnia [...] r. Zespół Orzekający Centrum Psychologiczno-Pedagogicznego w [...] orzekł o braku potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju dziecka J.G.. W uzasadnieniu opinii podano m.in., że dla celów oświatowych Sekretarz Stanu K.S. opublikowała na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej w grudniu 2007 r. doprecyzowane kategorie uczniów, dla których stosuje się specjalną organizację nauki i metody pracy. Wyróżnia się dwie kategorie dzieci: niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie. Zatem specjalną organizację i metody pracy stosuje się wobec dzieci niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym: niedosłyszących, słabo słyszących, niewidomych, słabo widzących, z niepełnosprawności ruchową, z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z autyzmem. Z uwagi na występującą niepełnosprawność w/w dzieci mogą otrzymać zarówno orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jak również opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Mając powyższe na uwadze oraz wniosek o uzyskanie dla J.G. opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka, niezbędnym dokumentem do rozpatrzenia wniosku jest (poza badaniami przeprowadzonymi w CPP) dokumentacja medyczna potwierdzająca występowanie niepełnosprawności u dziecka we wskazanych wyżej obszarach niepełnosprawności.
