Postanowienie WSA w Rzeszowie z dnia 5 marca 2010 r., sygn. II SA/Rz 876/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący: SWSA Magdalena Józefczyk po rozpoznaniu w dniu 05 marca 2010 roku na posiedzeniu niejawnym wniosku A Spółka jawna w L. Zakład w R. o dopuszczenie w charakterze uczestnika do udziału w postępowaniu w sprawie ze skargi G. J. i J. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] sierpnia 2009 r., znak [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie ustalenia warunków zabudowy - postanawia - oddalić wniosek A Spółka jawna w L. Zakład w R. o dopuszczenie w charakterze uczestnika do udziału w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
Uzasadnienie
U Z A S A D N I E N I E
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2009r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej SKO) utrzymało w mocy swoją decyzję z dnia [..] marca 2009r. nr [...] w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] lipca 2007r. w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy na zamierzenie inwestycyjne pn. osiedle mieszkaniowe wielorodzinne z usługami drobnymi nieuciążliwymi i usługami handlowymi (spożywczo - przemysłowymi) oraz infrastrukturą techniczną na działkach nr 2741/27, 2741/17, 2741/22, 2741/25, 2553/1, 2740, 2741/26, 2552 obr. 216 położonych w R. przy zbiegu ulic T. i S. dla inwestora J. J.
Skargę na ww. decyzję wniosła G. J. i J. J. domagając się uchylenia zaskarżonej decyzji i poprzedzającej ją decyzji z dnia [...] marca 2009r.
Wnioskiem z dnia 19 stycznia 2010r. (data wpływu do Sądu 20 stycznia 2010r.) A sp. jawna w Limanowej (dalej A), w której imieniu działa radca prawny K. B., zgłosiło udział w sprawie w charakterze uczestnika na podstawie art. 33 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm. - zwana dalej w skrócie p.p.s.a.). W uzasadnieniu wnioskodawca podał, że SKO odmówiło wszczęcia postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] listopada 2007r. z wniosku A z uwagi na brak przymiotu stron, która jest przedmiotem badania w zawieszonym postępowaniu sądowoadministracyjnym o sygn. akt II SA/Rz 259/09. A powinien być dopuszczony do udziału w niniejszym postępowaniu sądowoadministracyjnym, gdyż rozstrzygnięcie związane z ustaleniem warunków zabudowy dla planowanego zamierzenia inwestycyjnego dotyczą interesu prawnego A. Inwestycja mieszkaniowa objęta nieważną decyzją o warunkach zabudowy z dnia 9 listopada 2007r., jak i analiza akt administracyjnych w sprawie o sygn. akt II SA/Rz 259/09 pokazuje bezpośrednie sąsiedztwo z nieruchomością A nr 2553/3. Wyjazd z osiedla mieszkaniowego z działki nr 2741/22 od strony ul. T. musi być przeprowadzony także przez działkę nr 2553/4 należącą do Skarbu Państwa - Miejskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Działka nr 2553/4 bezpośrednio sąsiaduje z działką należącą do A nr 2553/3. Wnioskodawca zaznaczył, że jest stroną postępowania administracyjnego, które na skutek jego skargi wniesionej do WSA postanowieniem z dnia 3 listopada 2009r. sygn. akt II SA/Rz 259/09 zostało zawieszone z urzędu na podstawie art. 125 § 1 pkt 1 p.p.s.a. Od rozstrzygnięcia niniejszej sprawy zależy rozstrzygnięcie w zawieszonej sprawie, zatem postępowanie dotyczy interesu prawnego A. Wynik niniejszego postępowania dotyczy interesu prawnego wnioskodawcy, także z uwagi na treść art. 73 ust. 5 i 6 ustawy Prawo ochrony środowiska. A jest zakładem stwarzającym duże ryzyko wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska, co wynika z treści decyzji o warunkach zabudowy z dnia [...] listopada 2007r. ("Analiza urbanistyczna - załącznik tekstowy do decyzji o warunkach zabudowy [...] z dnia [...].10.2007r. str. 5). Powstanie osiedla mieszkaniowego będzie podstawą do nałożenia na wnioskodawcę dodatkowych obowiązków na podstawie art. 73 ust. 6 ustawy Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z tym przepisem istniejącym zakładom - stwarzającym duże ryzyko wystąpienia poważnej awarii - dla których nie została zachowana bezpieczna odległość organy Inspekcji Środowiska mogą po uzyskaniu opinii właściwego organu Państwowej Straży Pożarnej wydać decyzję w zakresie nałożenia dodatkowych zabezpieczeń technicznych, aby zmniejszyć niebezpieczeństwa, na jakie są narażeni ludzie. Wynik niniejszego postępowania dotyczy interesu prawnego A, bo oddalenie skargi na decyzję SKO wykluczy możliwość nałożenia dodatkowych obowiązków na podstawie art. 73 ust. 6 Prawa ochrony środowiska.
