Wyrok WSA w Krakowie z dnia 9 lipca 2010 r., sygn. III SA/Kr 931/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Sędziowie NSA Grażyna Danielec WSA Barbara Pasternak Protokolant Monika Wójcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lipca 2010 r. sprawy ze skargi A. K. - G. na zarządzenie Burmistrza Miasta z dnia 29 grudnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie zasad korzystania z Cmentarza Komunalnego I. stwierdza nieważność zaskarżonego zarządzenia, II. zasądza od Burmistrza Miasta na rzecz skarżącej A. K. - G. kwotę 557,00 zł (słownie: pięćset pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W dniu 29 grudnia 2006 r. Burmistrz Miasta wydał zarządzenie Nr [...] w sprawie zasad korzystania z Cmentarza Komunalnego. Zostało ono wydane na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2000 r. nr 23, poz. 295 z późn. zm.). Załącznik Nr 1 do tego zarządzenia stanowi Regulamin Cmentarza Komunalnego, a załącznik Nr 2 Regulamin wykonywania prac budowlanych i kamieniarskich na terenie Cmentarza Komunalnego.
Pismem z dnia 6 lipca 2009 r. A. K. - G. wezwała Burmistrza Miasta do usunięcia naruszenia uprawnienia dokonanego zarządzeniem Nr [...] i wniosła o jego zmianę. Wskazując na swoją legitymację skargową A. K. - G. wyjaśniła, że jest współdysponentką grobowca w kwaterze [...] miejsce nr [...], w którym pierwszy pochówek został dokonany w roku 1928, a zatem jest adresatem norm przedmiotowego zarządzenia. A. K. - G. podniosła, że regulaminy będące załącznikami do przedmiotowego zarządzenia Nr [...] zostały wydane bez podstawy prawnej, w niewłaściwej formie i przez niewłaściwy organ oraz nie zostały opublikowane w sposób prawem przewidziany. Zdaniem A. K. - G., zawierają one normy prawa powszechnie obowiązującego. Innymi słowy są aktem prawa powszechnie obowiązującego, a zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wyłączną kompetencję prawotwórczą na obszarze gminy ma jej rada. Nie mają więc w tym zakresie zastosowania normy wyjątkowe dotyczące delegacji prawotwórczej dla burmistrza. A. K. - G. stwierdziła również, że art. 2 ust. 1 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych nie jest normą upoważniającą do wydania jakiegokolwiek regulaminu. Jest to typowa norma zadaniowa, która nie może być podstawą do wydawania aktów normatywnych. Podobną normą jest art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto skarżąca zarzuciła Burmistrzowi Miasta, że wydając przedmiotowe zarządzenie naruszył przepis art. 2 Konstytucji RP (zasada państwa prawnego) w zakresie postulatu przyzwoitej legislacji. Przedmiotowe regulaminy stanowią bowiem powtórzenie zapisów rozporządzenia wykonawczego do ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Zdaniem skarżącej lokalny prawodawca nie może powtarzać norm innych aktów bowiem nie na tym polega tworzenie prawa.
