Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 31 sierpnia 2010 r., sygn. II SA/Ol 166/10
Dnia 31 sierpnia 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia NSA Janina Kosowska Sędziowie Sędzia WSA Hanna Raszkowska Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Protokolant Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 sierpnia 2010 roku sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Gminy Łukta z dnia 28 października 2009 roku nr XXXV/192/2009 w przedmiocie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Łukta 1/ stwierdza nieważność uchwały Rady Gminy Łukta z dnia 28 października 2009r. nr XXXV/192/2009 w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Łukta, 2/ orzeka, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
W dniu 28 października 2009 r. Rada Gminy Łukta podjęła uchwałę Nr XXXV/192/2009 w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Łukta. W podstawie prawnej powołano art. 18 ust. 2 pkt 5, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.) oraz art. 12 ust. 1 w związku z art. 27 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, ze zm).
W dniu 10 lutego 2010 r. Wojewoda, działając na podstawie art. 93 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie wnosząc o stwierdzenie nieważności uchwały Nr XXXV/192/2009 Rady Gminy Łukta z dnia 28 października 2009 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Łukta. Zarzucił, iż stosownie do art. 11 ust. 1 pkt 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (zwaną: ustawą o planowaniu) projekt studium przesłany organom do uzgodnienia i zaopiniowania, w tym Wojewodzie, nie przewidywał w swej treści możliwości lokalizowania na terenie gminy biogazowi rolniczych jako odnawialnych źródeł energii. Natomiast w treści uchwalonego studium (Dział. III, rozdział III pkt 1.5)) pojawił się zapis dopuszczający lokalizowanie takich biogazowi. Wskazano, iż art. 11 pkt 9 tej ustawy dopuszcza wprowadzenie do projektu studium zmian, jednakże tylko takich, które wynikają z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnień. Z przekazanej dokumentacji planistycznej nie wynika aby którykolwiek z organów wniósł o dokonanie takiej zmiany w projekcie studium. Wobec powyższego wprowadzenie do projektu studium zmian, które nie wynikały z uzyskanych opinii, bądź uzgodnień stanowi naruszenie zasad trybu sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i skutkuje stosownie do art. 28 ustawy o planowaniu stwierdzeniem nieważności takiej uchwały.
