Postanowienie WSA w Gliwicach z dnia 31 stycznia 2011 r., sygn. II SA/Gl 731/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik (spr.), po rozpoznaniu w dniu 31 stycznia 2011 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi B.K. na akt Starosty (...) z dnia (...) r., nr (...) w przedmiocie opłaty za wydanie karty pojazdu p o s t a n a w i a wystąpić do Starosty (...) z sygnalizacją wobec stwierdzenia w toku rozpoznawania sprawy istotnych naruszeń prawa
Uzasadnienie
Pismem z dnia (...) r. (nadanym w placówce pocztowej w tej samej dacie) B.K. wystąpiła do Starosty (...) o zwrot kwoty 425 zł stanowiącej nadpłatę opłaty za wydanie karty pojazdu marki (...), zarejestrowanego w dniu (...) r. pod nr rejestracyjnym (...).
Pismem wydanym z upoważnienia Starosty (...) z dnia (...) r., nr (...) odmówiono B.K. zwrotu żądanej kwoty, uzasadniając powyższe tym, iż przepisy powołane we wniosku z dnia (...) r. obowiązywały do dnia (...) r., a więc także w dacie rejestracji pojazdu.
Pismem z dnia (...) r. B.K. wezwała organ do usunięcia naruszenia prawa poprzez zwrot nadpłaty za wydanie karty pojazdu.
Odpowiadając na powyższe pismem wydanym z upoważnienia Starosty (...) z dnia (...) r., nr (...) podtrzymano stanowisko o braku podstaw prawnych do dokonania zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu. Uzasadniając powyższe przytoczono podstawę prawną, z której wynika - dla organów rejestrujących - obowiązek do pobrania opłaty za wydanie karty pojazdu przy pierwszej rejestracji na terenie kraju pojazdu indywidualnie sprawdzonego przez właściciela z zagranicy. Organ podniósł nadto, że opłata za wydanie karty pojazdu jest dochodem własnym powiatu, zaś odstąpienie od jej pobrania stanowi przesłankę naruszenia dyscypliny finansów publicznych. W dalszej części organ przywołał orzecznictwo, w świetle którego odroczenie mocy obowiązującej przepisu uznanego wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego za niekonstytucyjny jest równoznaczne z pozostawieniem go w obrocie prawnym, co oznacza, że przepis taki zachowuje moc obowiązującą i musi być przestrzegany i stosowany przez wszystkich jej adresatów, tym bardziej, że w dacie rejestracji pojazdu przepis ten obowiązywał. Organ poinformował nadto, w oparciu o stanowisko wyrażone w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I OPS 3/07), że żądanie zwrotu opłaty za kartę pojazdu pobraną na podstawie uchylonego przepisu jest sprawą administracyjną i jest załatwiane w drodze aktu lub czynności, na które przysługuje skarga do sądu administracyjnego w trybie przepisów ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz.1270 ze zm.), dalej zwanym p.p.s.a., po spełnieniu przewidzianych w tej ustawie wymogów. W dalszej części powołano także uchwałę Sądu Najwyższego (sygn. akt III CZP 35/07) o dopuszczeniu drogi sądowej dla dochodzenia przed sądami powszechnymi roszczenia o zapłatę, którego podstawę stanowi nienależne pobranie opłaty za wydanie karty pojazdu, określonej w uchylonym przepisie rozporządzenia.
