Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 marca 2012 r., sygn. IV SA/Gl 951/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Walentek Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz - Kunicka (spr.) Protokolant Paulina Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 marca 2012 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie statusu bezrobotnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] Nr [...] Wojewoda [...], na podstawie art. 33 ust. 4 pkt 1 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit."i" ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) i art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu odwołania M.K., utrzymał w mocy decyzję z dnia [...], wydaną z upoważnienia Prezydenta Miasta C., o utracie przez M.K. statusu osoby bezrobotnej z dniem [...]. W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że skarżący został zarejestrowany w Powiatowym Urzędzie Pracy w C. w dniu [...] uzyskując status osoby bezrobotnej. Następnie z powodu niezgłoszenia się w wyznaczonym terminie i niepowiadomienia o przyczynie nieobecności, stracił status osoby bezrobotnej z dniem [...]. Wniesione przez niego odwołanie skutkowało utrzymaniem w mocy decyzji organu I instancji. Jednakże wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie o sygn. akt IV SA/GI 245/09, decyzja organu odwoławczego została uchylona. W wyniku ponownie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, organ II instancji uchylił w całości decyzję Prezydenta Miasta C. Nr [...] z dnia [...], umarzając postępowanie w sprawie. W dniu [...] M.K. wniósł do Powiatowego Urzędu Pracy w C. podanie, informując o decyzji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w C., na mocy której przyznano mu zasiłek stały dla osoby samotnie gospodarującej od [...] do [...] w wysokości [...] zł. miesięcznie. W związku z tym organ I instancji, w dniu [...] orzekł o utracie przez niego statusu osoby bezrobotnej z dniem [...] z powodu pobierania zasiłku stałego. Uwzględniając powyższy stan sprawy, organ odwoławczy stwierdził w zaskarżonej decyzji, że zgodnie z art. 33 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), starosta, z zastrzeżeniem art. 75 ust. 3 tej ustawy, pozbawia statusu bezrobotnego, bezrobotnego, który nie spełnia warunków, określonych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy. Następnie organ odwoławczy podkreślił, że art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. "i" cytowanej ustawy stanowi, iż bezrobotnym jest osoba niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej, zdolna i gotowa do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub służbie albo innej pracy zarobkowej, albo jeżeli jest osobą niepełnosprawną zdolna i gotowa do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy, zarejestrowana we właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego powiatowym urzędzie pracy oraz poszukująca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, jeżeli nie pobiera, na podstawie przepisów o pomocy społecznej zasiłku stałego. W tym zakresie organ odwoławczy wskazał, że na mocy decyzji Prezydenta Miasta C. z dnia [...], przyznano M.K. zasiłek stały dla osoby samotnie gospodarującej na okres od dnia [...] do dnia [...]. Wobec tego spełniona została przesłanka określona w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. "i" ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, dotycząca pobierania zasiłku stałego na podstawie przepisów o pomocy społecznej, która zgodnie z art. 33 ust. 4 pkt 1 cytowanej ustawy skutkuje utratą statusu osoby bezrobotnej od dnia przyznania przedmiotowego świadczenia. W końcowej części uzasadnienia organ odwoławczy podkreślił, że ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy szczegółowo określa warunki uzyskania statusu osoby bezrobotnej oraz przesłanki utraty przedmiotowego statusu i z uwagi na jej bezwzględnie obowiązujący charakter, nie daje organowi administracji publicznej możliwości uznaniowego przyznawania statusu osoby bezrobotnej.
