Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 czerwca 2012 r., sygn. II SA/Gl 17/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Leszek Kiermaszek, Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.), Sędzia WSA Rafał Wolnik, Protokolant st. sekretarz sądowy Magdalena Dąbek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 czerwca 2012 r. sprawy ze skargi J. W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności pisma dotyczącego rocznej raty za przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r. Prezydent Miasta B. orzekł o przekształceniu odpłatnie prawo użytkowania wieczystego prawo własności nieruchomości gruntowej, położonej w B., oznaczonej jako działka nr [a] o powierzchni 61885 m² . W punkcie 2 decyzji ustalił opłatę za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w wysokości 15 rat równych wysokości opłaty rocznej naliczonej z tytułu użytkowania wieczystego za [...] r., która w odniesieniu do wymienionej działki wyniosła 200.000 zł. Zgodnie z dalszym zapisem - wysokość naliczonej raty rocznej będzie waloryzowana corocznie w oparciu o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok poprzedni.
Pismem z dnia 26 lutego 2009 r. Naczelnik Wydziału Obrotu Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w B. poinformował J. W. o wysokości raty rocznej za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności płatnej w 2009 r. wskazując, iż wynosi ona 374.925,60 zł. Wskazał także termin i sposób płatności - podając numer konta bankowego.
Skarżący, reprezentowany przez pełnomocnika, w piśmie z dnia 10 maja 2011r. skierowanym do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. zwrócił się o stwierdzenie nieważności decyzji z dnia [...] r. (uznając wymienione powyżej pismo za decyzję administracyjną). Wskazał na rażące naruszenie prawa, a to wydanie przedmiotowej decyzji bez podstawy prawnej (art. 156 §1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego), naruszenie art. 10 § 1 w związku z art. 6, art. 7, art. 8 i art. 9 Kodeksu postępowania administracyjnego, poprzez pozbawienie J. W. możliwości wypowiedzenia się co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów, co stanowiło skutek działania organów bez podstawy prawnej, z pominięciem zasady praworządności, braku wyczerpującego poinformowania strony o przesłankach wydania decyzji oraz naruszeniem zaufania obywatela do Państwa, naruszenie art. 107 § 1 i § 3 Kodeksu z uwagi na brak wszystkich elementów charakteryzujących decyzję administracyjną - np. brak podstawy prawnej, uzasadnienia faktycznego i prawnego czy też pouczenia o prawie, sposobie i terminie jej zaskarżenia oraz naruszenie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania przysługującego osobom fizycznym w prawo własności poprzez zwaloryzowanie już pierwszej raty rocznej ustalonej za przekształcenie oraz waloryzowanie rat rocznych, w sytuacji, gdy wysokość poszczególnych rat rocznych była określana od kwoty 100% przekraczającej wartość rynkową nieruchomości, przez co w żaden sposób z biegiem lat poszczególne raty nie traciły na swojej wartości, skoro ich wysokość zawsze była o 100% wyższa od wartości rynkowej nieruchomości. W uzasadnieniu zaprezentował stanowisko, iż wskazane pismo stanowi decyzję, na potwierdzenie czego przywołał stanowisko doktryny i orzecznictwa w tym zakresie. Reasumując podkreślił, że wskazane pismo zawiera rozstrzygniecie dotyczące obowiązku uregulowania należności w wysokości w nim wskazanej, jest kierowane do indywidulanej osoby oraz zawiera podpis osoby upoważnionej do jej wydania. Dodał, że art. 5 ust. 2 w związku z art. 1 przywołanej powyżej ustawy stanowił, iż ustalenie wysokości raty rocznej za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności następowało w drodze decyzji.
