Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 4 lipca 2012 r., sygn. III SA/Po 326/12
Dnia 4 lipca 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Koś (spr.) Sędziowie WSA Beata Sokołowska WSA Marzenna Kosewska Protokolant: st. sekr. sąd. Janusz Maciaszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lipca 2012 roku przy udziale sprawy ze skargi Gminy Miejskiej K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 07 listopada 2011 roku nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji dotyczącej określenia wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2009 rok I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej kwotę [...],- ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania, III. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.
Uzasadnienie
Decyzją nr [...] z dnia 5 sierpnia 2011 r. Wójt Gminy, działając na podstawie art. 21 § 1 pkt 1 i § 3, art. 47 § 3 w zw. z art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 2, art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. b), art. 4, art. 5 i art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) oraz § 1 ust. 1 uchwały Rady Gminy z dnia 14 listopada 2008 r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości na 2009 rok określił Gminie Miejskiej K. wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2009 rok w kwocie [...] zł.
W uzasadnieniu wskazano, że zebrany w sprawie materiał dowodowy potwierdza w sposób dostateczny, iż Gmina Miejska K. w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., po zrzeczeniu się użytkowania w dniu 12 stycznia 2009 r., była posiadaczem bez tytułu prawnego nieruchomości stanowiącej własność Gminy O. Potwierdzają to zapisy w ewidencji gruntów i budynków, zgodnie z którymi w okresie objętym opodatkowaniem widniał w nich zapis o treści: "własność - Gmina O., użytkowanie - Gmina Miejska K.". Wykreślenie w ewidencji gruntów prawa użytkowania nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej K., którego zrzekła się w dniu 12 stycznia 2009 r., nastąpiło dopiero 6 maja 2011 r., co oznacza, że przez cały okres objęty opodatkowaniem za 2009 rok Gmina Miejska K. była posiadaczem przedmiotowej nieruchomości. Na podstawie umowy z dnia 29 kwietnia 1999 r., zawartej w formie aktu notarialnego, Gmina Miejska K. była użytkownikiem przedmiotowej nieruchomości, prowadząc na niej składowisko odpadów komunalnych. Umowa została zawarta na okres 30 lat, a prawo użytkowania zostało ujawnione w księdze wieczystej. Po upływie 9 lat użytkowania Gmina Miejska K. złożyła oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania i użytkowanie to zostało wykreślone z księgi wieczystej w dniu 12 stycznia 2009 r. Zrzeczenie się użytkowania nie spowodowało jednak zaprzestania faktycznego posiadania przez Gminę Miejską K. nieruchomości i władania nią jak właściciel. Gmina Miejska K. od 12 stycznia 2009 r. nadal posiadała i posiada przedmiotową nieruchomość i włada nią, wykonując obowiązki nałożone przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego związane z likwidacją prowadzonego przez Gminę Miejską K. składowiska odpadów komunalnych. Decyzja Marszałka Województwa Wielkopolskiego zezwalająca na zamknięcie składowiska określa m.in. harmonogram działań związanych z rekultywacją składowiska oraz warunki sprawowania nadzoru nad zrekultywowanym składowiskiem, nie przewiduje jednak terminu formalnego jej zakończenia. Rekultywacja wykonywana jest w imieniu i na rzecz Gminy Miejskiej K. Na przedmiotowej nieruchomości Gmina Miejska K. posiada swój majątek w postaci posadowionych tam budynków i urządzeń. Ponadto Gmina Miejska K. zawarła umowy na ochronę fizyczną nieruchomości oraz monitoring składowiska odpadów na okres do 31 grudnia 2010 r. Wskazuje to, zdaniem organu, na zamiar posiadania przez Gminę Miejską K. nieruchomości na okres znacznie dłuższy niż tylko rok 2009. Natomiast Gmina O. nie posiada żadnego władztwa nad przedmiotową nieruchomością i nie może przedmiotowego terenu zagospodarować na inne cele, dopóki nie zostaną wypełnione wszystkie obowiązki związane z likwidacją składowiska odpadów, które Gmina Miejska K. musi wykonać i obecnie wykonuje. W związku z powyższym organ I instancji uznał, że Gmina Miejska K. jest posiadaczem bez tytułu prawnego nieruchomości, na której jest zlokalizowane składowisko odpadów, a w konsekwencji - stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - jest podatnikiem podatku od nieruchomości jako podmiot, który posiada bez tytułu prawnego nieruchomości lub ich części albo obiekty budowlane lub ich części stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
