Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 30 listopada 2012 r., sygn. II SA/Gl 1239/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Krawczyk, Sędziowie Sędzia WSA Włodzimierz Kubik (spr.), Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka, Protokolant starszy referent Aleksandra Gumuła, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 listopada 2012 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia trwałego zarządu nieruchomością oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu [...] Rada Miejska w K. podjęła uchwałę nr [...] w sprawie wyrażenia zgody na wygaszenie trwałego zarządu ustanowionego na nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem Szkoły Podstawowej w K.. W podstawie prawnej tej uchwały wskazany został art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. - dalej zwanej u.s.g.) w związku z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm. - dalej zwanej u.g.n. ) Na mocy tej uchwały Rada udzieliła Szkole Podstawowej im. J.W. w K. zgody na wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu zabudowaną nieruchomością, który został ustanowiony decyzją Burmistrza Miasta K. z dnia [...]r., nr [...]. Wykonanie tej uchwały Rada Miejska powierzyła Burmistrzowi Miasta K..

Działając jako organ nadzoru Wojewoda [...] uznając brak podstaw prawnych do podjęcia powyższej uchwały rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r. nr [...]stwierdził jej nieważność. W uzasadnieniu tego aktu wskazał, że Rada Miejska w K. uznała się za organ właściwy do sprawowania nadzoru nad działalnością szkoły, o jakim jest mowa w art. 47 ust. 1 u.g.n. Tymczasem taka interpretacja powołanego przepisu jest oderwana od brzmienia innych norm dotyczących gospodarowania mieniem przez szkoły, a zwłaszcza z art. 34a ust. 1 ustawy o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm. - dalej zwanej u.s.o.). Zgodnie z tym przepisem organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów. W świetle art. 34a ust. 2 pkt 1 u.s.o. nadzorowi podlega zaś min. prawidłowość gospodarowania mieniem. Art. 5c pkt 3 tej ustawy wyraźnie stanowi natomiast , że w przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego zadania i kompetencje organu prowadzącego określone w art. 34a wykonuje odpowiednio: wójt, burmistrz (prezydent miasta). Zdaniem organu nadzoru podstawy prawnej do podjęcia przedmiotowej uchwały nie stanowi również powołany w uchwale art. 18 ust. 2 pkt 15 u.s.g., bowiem sprawa wyrażenia zgody na złożenie przez szkołę wniosku o wygaszenie trwałego zarządu nie została zastrzeżona do kompetencji rady gminy przez inne akty prawne rangi ustawowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00