Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 14 listopada 2012 r., sygn. II SA/Rz 822/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Joanna Zdrzałka Sędziowie WSA Ewa Partyka WSA Zbigniew Czarnik /spr./ Protokolant st. sekr. sąd. Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 14 listopada 2012 r. sprawy ze skargi K. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego -skargę oddala-
Uzasadnienie
II SA/Rz 822/12
U Z A S A D N I E N I E
Decyzją z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] Wójt Gminy [...] odmówił K. K. przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu opieki nad legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności ciotką J. W. Podstawę prawną rozstrzygnięcia stanowiły w szczególności przepisy art. 3 pkt 11, art. 17, art. 20 ust. 3, art. 24 ust. 1-3a i art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm., dalej: "u.ś.r.") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm., dalej: "k.p.a."). W uzasadnieniu decyzji podano, że po ponownym rozpoznaniu sprawy, w skutek uchylenia poprzedniej decyzji z dnia [...] grudnia 2011 r. przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...], Wójt Gminy [...] nadal nie znalazł podstaw do przyznania wnioskodawczyni żądanego świadczenia. Strona jest siostrzenicą J. W. Tymczasem świadczenie pielęgnacyjne stosownie do dyspozycji m.in. przepisu art. 17 ust. 1 pkt 2 u.ś.r. przysługuje osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm., dalej: "k.r.o.") ciąży obowiązek alimentacyjny, tj. krewnym w linii prostej oraz rodzeństwu. Obowiązek ten nie ciąży na wnioskodawczyni, ponieważ J. W. jest siostrą matki K. K. Z tego powodu strona nie należy od kręgu osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego, o których mowa w art. 17 ust. 1 u.ś.r. Organ zwrócił ponadto uwagę, że w czasie rozpoznawania podania strona nie zrezygnowała z zatrudnienia ani innej pracy zarobkowej, ponieważ podlegała rolniczemu ubezpieczeniu społecznemu w KRUS.
