Wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 lutego 2013 r., sygn. I SA/Kr 1266/12
|Sygn. akt I SA/Kr 1266/12 | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 26 lutego 2013 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Inga Gołowska (spr.), Sędzia: WSA Maja Chodacka, Sędzia: WSA Grażyna Firek, Protokolant: Anna Boczkowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lutego 2013 r., sprawy ze skarg Agencji Mienia Wojskowego w W. Oddział Terenowy Biura Agencji Mienia Wojskowego w K., na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego, z dnia 22 maja 2012 r. Nr [...],, [...],, , Nr [...],, z dnia 24 maja 2012 r. [...], w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2006 r., 2007 r., 2008 r. oraz 2009 r., - skargi oddala -
Uzasadnienie
Zaskarżonymi decyzjami Samorządowego Kolegium Odwoławczego z 22 i 24 maja 2012r. od nr [...] do nr [...], po rozpatrzeniu odwołań Agencji Mienia Wojskowego z siedzibą w W., utrzymano w mocy decyzję Prezydenta Miasta z 21 grudnia 2011r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2006r. i uchylono decyzje tego organu od nr [...] do nr [...] określając wysokość zobowiązania podatkowego za lata od 2007 do 2009 w innej wysokości.
Decyzje te zapadły w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Prezydent Miasta określił Agencji Mienia Wojskowego w W. wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za lata od 2006 do 2009. W uzasadnieniach decyzji organ I instancji wskazał, że powziąwszy wątpliwość co do poprawnego sposobu zadeklarowania podatku od nieruchomości przez Agencję Mienia Wojskowego z siedzibą w W., wezwano Agencję do złożenia korekt deklaracji za lata 2005 - 2011 i wyjaśnienia przyczyny zastosowania dla niektórych gruntów i budynków stawki pozostałej pomimo tego, że przedmioty te pozostają w posiadaniu przedsiębiorcy. W odpowiedzi Agencja Mienia Wojskowego odmówiła jednak złożenia korekt deklaracji, które były jej zdaniem prawidłowe.
W trakcie postępowania podatkowego, opierając się na danych zawartych m.in. w ewidencji gruntów i budynków, deklaracjach podatkowych i ich korektach oraz decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 20 września 2006r. o wpisaniu do rejestru zabytków Lotniska [...], ustalono, jakie nieruchomości znajdowały się w posiadaniu Agencji w poszczególnych latach. Zaznaczono, że działka numer [..] została indywidualnie wpisana do rejestru zabytków, a następnie w części wydzierżawiona i zajęta na działalność gospodarczą, po czym została zwrócona Agencji 30 października 2009r. Również Fort [...] w K. położony na działce nr [...] (aktualnie [...]) wraz z działką został wpisany indywidualnie do rejestru zabytków. Natomiast działka nr [...] nie jest indywidualnie wpisana do rejestru zabytków. Jeżeli chodzi o budowle, to zauważono, że w przesłanej do organu podatkowego ewidencji przedmiotów opodatkowania za 2006r. podatnik w sposób odmienny, niż w składanych deklaracjach przedstawił wartość budowli, nie informując wszelako o przysługujących mu w tym zakresie zwolnieniach. Organ I instancji po przytoczeniu treści przepisów ustawy z 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010r. Nr 95 poz.613 ze zm. dalej-u.p.o.l.) stwierdził, że w tak ustalonym stanie faktycznym oraz przytoczonym kontekście normatywnym podatnikiem podatku od nieruchomości w zakresie wskazanych wyżej przedmiotów opodatkowania jest Agencja Mienia Wojskowego z siedzibą w W. Organ I instancji wskazał, że Agencja Mienia Wojskowego jest agencją rządową utworzoną w celu gospodarowania mieniem Skarbu Państwa. Powołana ustawą z 30 maja 1996r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (tekst jedn. Dz. U z 2004r. Nr 163, poz. 1711 ze zm. dalej-u.a.m.w.) nabyła na jej mocy osobowość prawną (art. 5 ust 3) i w zakresie powierzonego jej mienia wykonuje prawa własności i inne praw rzeczowe na rzecz Skarbu Państwa (art. 6). Art. 6 wskazanej tu ustawy określa w sposób jednoznaczny stosunek prawny, istniejący pomiędzy Skarbem Państwa a Agencją Mienia Wojskowego, jako stosunek powierniczy. Treść tego stosunku prawnego powoduje, że Agencja Mienia Wojskowego staje się posiadaczem nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, a tym samym mieści sią w zakresie podmiotowym podatku od nieruchomości. Podatnikami podatku od nieruchomości są bowiem osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości albo posiadanie jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2. (art. 3 ust. 1 pkt 4 u.p.o.l.).
