Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 kwietnia 2013 r., sygn. I SA/Gd 324/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Sławomir Kozik (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Przasnyski, Sędzia NSA Elżbieta Rischka, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Sylwia Górny, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 24 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi B. W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 21 grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2008 roku i 2009 roku oddala skargę.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 13 marca 2012 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej wszczął postępowanie kontrolne w "A." B.W. w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące od stycznia 2008 r. do grudnia 2009 r.
W okresie objętym postępowaniem B.W. nie składała deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, traktując świadczone przez siebie w tym okresie usługi jako zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm. - zwana dalej ustawą o VAT) - tj. usługi pośrednictwa finansowego gdzie indziej nie klasyfikowane PKWiU 67.13.10-00.00.
W dniach 13 marca 2012 r. - 23 sierpnia 2012 r. przeprowadzono postępowanie kontrolne w "A." B.W. W ramach prowadzonego postępowania sporządzono protokół na podstawie art. 172 § 1 Ordynacji podatkowej, będący analizą zebranego materiału dowodowego.
W toku postępowania kontrolnego B.W. w dniu 16 kwietnia 2012 r. złożyła pisemne oświadczenie, że wszystkie dokumenty związane z działalnością gospodarczą firmy "A." B.W. za lata 2008 i 2009 zostały zagubione.
W złożonym w dniu 17 maja 2012 r. oświadczeniu B.W. poinformowała, że jej firma świadczyła usługi dla kas pożyczkowych SKOK w zakresie informowania dłużników o stanie ich zaległości poprzez osobiste, listowne lub telefoniczne informowanie dłużników o stanie przeterminowanego zadłużenia. Podatniczka stwierdziła również, że zlecani klienci dokonują wpłat gotówkowych lub przelewem tylko na konto instytucji zlecającej działania, środki nie przepływają przez konto firmowe, klient fizycznie nie płaci żadnych zaległości pracownikom, którzy przyjeżdżają do domu i wręczają wezwanie do zapłaty.
