Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 czerwca 2013 r., sygn. II SA/Gl 150/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Bogucka (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Piotr Broda, Sędzia NSA Łucja Franiczek, Protokolant specjalista Małgorzata Orman, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 maja 2013 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego Gliwice-Zachód w Gliwicach na uchwałę Rady Miejskiej w Sośnicowicach z dnia 13 grudnia 2005 r. nr XXVIII/269/2005 w przedmiocie regulaminu w sprawie dostarczania wody i odprowadzania ścieków stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części określonej w § 9, § 10, § 15, § 16, § 17, § 20 , § 22 ust. 3 i 4, § 12 ust. 5, § 13 ust. 3, § 26 ust. 2, § 27 ust. 4, § 28 ust. 1.
Uzasadnienie
Zaskarżoną uchwałą nr XXVIII/269/2005 z 13 grudnia 2005 r. Rada Gminy w Sośnicowicach, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.), określiła regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Sośnicowice. Uchwała została ogłoszona w Dz. Urzęd. Woj. Śl. z dnia 26 lutego 2006 r. Nr 10, poz. 385 i weszła w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.
Skargą z dnia 31 grudnia 2012 r. Prokurator Prokuratury Rejonowej Gliwice - Zachód zaskarżył powyższą uchwałę w części dotyczącej postanowień zawartych w § 9, § 10, § 12 ust. 5, § 13 ust. 3, § 15, § 16, § 17, § 20, § 22 ust. 4, § 26 ust. 2, § 27 ust. 4, § 28 ust. 1, zarzucając rażące naruszenie art. 1, art. 6 ust. 3 oraz art. 19 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków - poprzez określenie w § 9, § 10, § 15, § 16, § 17, § 20 i § 22 ust. 4 zagadnień, które zgodnie z przepisem art. 6 ust. 3 ustawy, winny być określone w umowie, a zatem z przekroczeniem przez Radę Gminy przyznanej jej ustawą kompetencji, a nadto poprzez upoważnienie w § 12 ust. 5, § 13 ust. 3 i § 26 ust. 2 przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego do określenia wzorów dokumentów, przy braku delegacji do takiego działania, jak również przekroczenie kompetencji przez Radę Gminy poprzez ustalenie w § 27 ust. 4 regulaminu, że przedsiębiorstwo ma prawo do pobierania wynagrodzenia za wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci oraz ustalenie w § 28 ust. 1, że wydane warunki przyłączenia do sieci mogą, za zgodą odbiorcy, również obowiązek wykonania przez przyszłego odbiorcę ze środków własnych, urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
