Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 czerwca 2013 r., sygn. II SA/Ol 220/13
Dnia 11 czerwca 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant referent-stażysta Anna Zofia Głażewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 czerwca 2013 roku sprawy ze skargi F. W. na decyzję Wojewody z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zezwolenia na zajęcie nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że decyzją z dnia "[...]", wydaną w trybie art. 126 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Starosta A zezwolił spółce A na czasowe zajęcie nieruchomości położonej w obrębie A, gm. A, oznaczonej w rejestrze gruntów nr działka "[...]", stanowiącej własność małżonków F. W. i T. W..
Od decyzji tej odwołał się F. W., który wniósł o uchylenie-anulowanie powyższej decyzji i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. W szczególności odwołujący zarzucił naruszenie art. 10 § 1, art. 78 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Po rozpatrzeniu odwołania Wojewoda decyzją z dnia "[...]" utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Organ odwoławczy wskazał, że podstawą materialnoprawną zaskarżonego rozstrzygnięcia jest art. 126 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami. Według Wojewody zawarte w przywołanej regulacji prawnej przesłanki zaistniały na gruncie niniejszej sprawy. Organ I instancji zaś w swojej decyzji wykazał potrzebę pilnego wejścia i czasowego zajęcia działki F. W. i T. W., w celu wycinki drzew rosnących pod i w pobliżu linii A, które mogłyby spowodować przerwy w dostawie energii elektrycznej dla Gminy A. Zdaniem organu odwoławczego spełniona została przesłanka nagłości zapobieżenia powstaniu znacznej szkody, gdyż planowana przez spółkę A wycinka drzew pod napowietrzną linią energetyczną na odcinku biegnącym przez działkę nr "[...]" nie przyniosła zamierzonych rezultatów, z powodu nie udostępnienia nieruchomości przez F. W.. Dowodem na powyższe jest notatka służbowa z dnia 13 listopada 2012 r. pracownika powyższej firmy przesyłowej. Wskazano, że z wniosku Spółki z dnia 5 listopada 2012r., skierowanego do Starosty A, wynika, że firma ta nie mogła już dłużej zwlekać z wycinką drzew, gdyż utrzymywanie wysokiego stanu zadrzewienia pod linią energetyczną A znajdującego się na działce nr "[...]" w A mogłoby skutkować zagrożeniami pożarowymi i porażeniowymi. Ponadto istniała pilna potrzeba zapobieżenia awariom spowodowanym wrośniętymi drzewami pomiędzy liniami energetycznymi, co zostało udokumentowane wykonanymi zdjęciami fotograficznymi. O tym, że wysokie drzewa, znajdujące się na posesji F. W., dotykają przewodów linii średniego napięcia 15 kV, stwarzając zagrożenie wystąpienia pożaru, świadczy również treść uzasadnienia decyzji Wójta Gminy A z dnia "[...]" w sprawie udzielenia dla spółki A zezwolenia na usunięcie drzew znajdujących się na działce nr "[...]" w A.
