Postanowienie WSA w Krakowie z dnia 16 września 2014 r., sygn. III SA/Kr 355/14
Odrzucenie skargi; Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Dąbek (spr.) WSA Janusz Bociąga Sędziowie WSA Barbara Pasternak Protokolant Sylwia Piwowarska po rozpoznaniu w dniu 16 września 2014 r. na rozprawie sprawy ze skargi M. C. na czynność Wójta Gminy z dnia 14 maja 2013 r. w przedmiocie zatwierdzenia arkusza organizacyjnego Zespołu Gimnazjum i Szkoły Podstawowej w S na rok szkolny 2013/2014 postanawia skargę odrzucić.
Uzasadnienie
postanowienia WSA z dnia 16 września 2014 r.
W dniu 14 maja 2013 r. Wójt Gminy zatwierdził arkusz organizacyjny Szkoły Podstawowej [.....] w S. na rok szkolny 2013/2014 oraz arkusz organizacyjny zespołu szkół: Gimnazjum w S. na rok szkolny 2013/2014.
Pismem z dnia 2 grudnia 2013 r. M. C. wezwała Wójta Gminy do usunięcia naruszenia prawa, poprzez uchylenie decyzji w przedmiocie zatwierdzenia arkusza organizacyjnego szkoły na rok szkolny 2013/2014 oraz wezwanie dyrektora Zespołu Gimnazjum i Szkoły Podstawowej w S. do przedstawienia Radzie Pedagogicznej tej Szkoły treści arkusza organizacyjnego pod głosowanie w przedmiocie jego zaopiniowania, po uprzednim zapoznaniu jej z treścią tego dokumentu. Zdaniem M. C., przedstawiony Radzie Pedagogicznej projekt arkusza organizacyjnego szkoły nie został poddany pod formalne głosowanie, gdyż Rada Pedagogiczna nie miała możliwości zapoznać się z całym projektem arkusza organizacyjnego szkoły zawierającym wszystkie dane, do zamieszczenia których obligują dyrektorów szkoły zapisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61, poz. 624 z późn. zm.). W takiej sytuacji nie można zatem twierdzić, że w przedmiotowej sprawie doszło do zaopiniowania projektu arkusza organizacyjnego szkoły w rozumieniu przepisu art. 41 ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, skoro Rada Pedagogiczna nie zapoznała się z treścią przedmiotowego projektu. Sama zaś uchwała Rady Pedagogicznej z dnia [.....] 2013 r. dotknięta jest, w ocenie M. C., nieważnością, gdyż została podjęta, mimo że sam dokument arkusza organizacyjnego szkoły nie został Radzie przedstawiony. Uniemożliwienie Radzie Pedagogicznej wyrażenia opinii co do całościowego projektu arkusza organizacyjnego Zespołu Gimnazjum i Szkoły Podstawowej na rok szkolny 2013/2014 i nieprzeprowadzenie przez dyrektora szkoły głosowania nad pełną zawartością przedmiotowego arkusza organizacyjnego szkoły stanowi w istocie naruszenie przepisów ustawy o systemie oświaty.
