Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 marca 2015 r., sygn. IV SA/Po 698/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Donata Starosta (spr.) Sędziowie WSA Tomasz Grossmann WSA Józef Maleszewski Protokolant st. sekr. sąd. Monika Zaporowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lutego 2015 r. sprawy ze skargi T.Ś. na uchwałę Rady Gminy Rokietnica z dnia 25 listopada 2013 r. nr XLII/357/2013 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] maja 2014 r. T.S. złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na uchwałę Rady Gminy Rokietnica nr XLII/357/2013 z dnia 25 listopada 2013 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Żydowo, część Północna wnosząc o stwierdzenie jej nieważności uchwały. Zaskarżonej uchwale zarzucił naruszenie art. 17 pkt. 6 lit c ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2012 r. poz. 647) zwanej dalej jako "u.p.z.p." poprzez nieuzyskanie zgody właściwego organu na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne oraz naruszenie art. 15 ust. 2 pkt 6 u.p.z.p. poprzez brak określenia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla dopuszczonych tym planem obiektów parametrów wskazanych w tym przepisie.
W ocenie skarżącego w zaskarżonej uchwale doszło do naruszenia zasad, jak również do istotnego naruszenia trybu sporządzania planu miejscowego, co na mocy art. 28 ust. 1 u.p.z.p. oznacza konieczność wyeliminowania uchwały z obrotu prawnego. Zdaniem skarżącego pod pojęciem istotnego naruszenia trybu procedury planistycznej mieści się brak uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne, o którym mowa w art. 17 pkt 6 lit. c u.p.z.p. Z kolei, określenie w planie przeznaczenia innego, niż leśne bez uzyskania przedmiotowej zgody uznać jego zdaniem za naruszenie zasad. Wskazał, że zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 3 u.p.z.p., w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym należy uwzględniać szereg wartości, w tym m.in. wymagania gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych. Biorąc pod uwagę fakt, iż w odniesieniu do obszaru objętego zaskarżoną uchwałą występują grunty leśne, to w związku z dyspozycją art. 15 ust. 1 u.p.z.p., zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1205) zwanej dalej "u.o.g.r.l.".
