Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 13 listopada 2015 r., sygn. III SA/Po 815/15
Dnia 13 listopada 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Sokołowska Sędziowie WSA Małgorzata Górecka WSA Mirella Ławniczak (spr.) Protokolant: Ref. staż. Sławomir Rajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 listopada 2015 roku przy udziale sprawy ze skargi J. C., K. C., S. C., M. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zgody na lokalizację zjazdu z drogi wojewódzkiej I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję [...] Zarządu Dróg Wojewódzkich w [...] z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...], II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] na rzecz skarżących kwotę 257,- (dwieście pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wojewódzki Zarząd Dróg Wojewódzkich w [...] decyzją z dnia [...] sierpnia 2013 roku odmówił J. C., K. C., S. C. i M. C. wydania zgody na lokalizację zjazdu z drogi wojewódzkiej nr [...] w B. na działkę o nr ewid. [...].
W uzasadnieniu decyzji wskazano, że z uchwały nr XXX/185/2000 Rady Miasta i Gminy Buk z dnia 24 października 2000 roku w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów przyległych do obwodnicy miasta B. na odcinku drogi od ul. [...] do ul. [...] wynika, że dostępność komunikacyjna została ustalona w §19 ust. 4 powyższej uchwały oraz na rysunku planu z drogi oznaczonej symbolem 3KDUs (ulica dojazdowa bez przelotu) i dalej drogą KUZ (ulica zbiorcza).
Organ administracji publicznej podkreślił, że droga nr [...] charakteryzuje się wysokim natężeniem ruchu. Średnia liczba przejeżdżających pojazdów w ciągu doby wynosi 8520 i wielkość ta posiada tendencję wzrostową. W ocenie organu administracji publicznej wnioskowany zjazd przyczyni się do zagrożenia bezpieczeństwa ruchu na drodze nr [...].
Zdaniem organu z §9 ust. 1 pkt. 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie wynika, że należy ograniczać liczbę zjazdów na drogach klasy G.
