Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 16 grudnia 2015 r., sygn. IV SA/Po 764/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Józef Maleszewski Sędziowie WSA Izabela Bąk-Marciniak (spr.) WSA Maciej Busz Protokolant st. sekr. sąd. Laura Szukała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2015 r. sprawy ze skargi Rady Miasta i Gminy W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody W. z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie przyjęcia statutu Związku Międzygminnego 1. uchyla rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody W.; 2. zasądza od Wojewody W. na rzecz skarżącego Rady Miasta i Gminy W. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.
Uzasadnienie
Wojewoda W. rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...].08.2015r. nr [...]działając na podstawie art. 91 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 1a ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013r., poz. 594 ze zm. - dalej u.g.n.) orzekł nieważność przepisów: § 12 ust. 2 pkt 4 załącznika nr 1 do uchwały nr [...] Rady Miasta i Gminy W. z dnia [...]lipca 2015r. w sprawie przyjęcia statutu Związku Międzygminnego "[...]"— ze względu na istotne naruszenie prawa. W uzasadnieniu organ stwierdził, iż w dniu [...] lipca 2015r. Rada Miasta i Gminy W. podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia statutu Związku Międzygminnego "[...]". Uchwała została doręczona Wojewodzie w dniu [...] lipca 2015r. Dokonując oceny legalności przedłożonej do oceny uchwały, organ nadzoru stwierdził, iż w § 12 ust. 2 pkt 4 statutu (załącznik nr 1) Rada Miasta i Gminy postanowiła, iż do wyłącznych kompetencji Zgromadzenia należy ustalanie wynagrodzenia członków Zarządu Związku, nie będących członkami Zgromadzenia. W ocenie organu nadzoru powyższy przepis § 12 ust. 2 pkt 4 statutu w sposób istotny narusza art. 7 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1202 - dalej u.p.s). Zdaniem Wojewody ustawodawca, przekazując przewodniczącemu zgromadzenia związku jednostek samorządu terytorialnego uprawnienie do wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec członków zarządu tego związku, nie uczynił w tym względzie żadnych wyjątków, tak jak uczynił to w przypadku wójta (art. 8 ust. 2 u.p.s.), starosty (art. 9 ust. 2 u.p.s.) czy też marszałka województwa (art. 10 ust. 2 u.p.s.). Powyższe oznacza, że zgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 7 pkt 2 u.p.s., wykonywanie wszelkich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec członków zarządu związku, w tym ustalanie ich wynagrodzenia, należy do wyłącznej kompetencji przewodniczącego zgromadzenia związku.
