Wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 stycznia 2016 r., sygn. II SA/Kr 1494/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Renata Czeluśniak Sędziowie : WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Paweł Darmoń Protokolant : st. sekr. sądowy Teresa Jamróz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2016 r. sprawy ze skargi B. J. i A. J. na decyzję nr [...] [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 6 października 2015 r., znak: [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie zmiany sposobu użytkowania budynku skargę oddala.
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w S. decyzją z dnia 18 lutego 2015 r. nr [....] działając na podstawie art. 105 § 1 K.p.a. w związku z art. 71 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane umorzył jako bezprzedmiotowe postępowanie w sprawie sposobu użytkowania budynku garażowo - gospodarczego znajdującego się na działce nr [....] położonej w M. dokonanej przez J.G. bez wymaganego zgłoszenia. W uzasadnieniu organ wskazał, że w toku dokonanych czynności kontrolnych w dniu [....] 2014 r. ustalono, że na działce nr [....] znajduje się budynek gospodarczo - garażowy, konstrukcji murowanej obitej płytami z blachy, jednokondygnacyjny, o dachu dwuspadowym krytym blachą. Przedmiotowy budynek gospodarczo - garażowy został wybudowany na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przez Starostę S. z dnia 27 marca 2013 r., oraz został przyjęty do użytkowania przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. pismem z dnia 8.01.2014 r. Ponadto stwierdzono, że przedmiotowy budynek został wybudowany z nieistotnymi zmianami naniesionymi na rysunkach zamiennych dołączonych do zawiadomienia o zakończeniu budowy. Ustalono, że wykonane utwardzenie terenu jest zgodne z projektem zagospodarowania działki i zostało naniesione na mapę inwentaryzacji powykonawczej wykonaną przez uprawnionego geodetę oraz zatwierdzoną przez PODGiK w Suchej B. Na dzień przeprowadzenia kontroli w przedmiotowym budynku znajdowały się: bramki do gry w piłkę, stół do gry w "ping -ponga", samochód osobowy oraz helikopter na wózku. Właściciel przedmiotowego budynku w trakcie ponownej kontroli w dniu [....] 2014 r. oświadczył, że przedmiotowy budynek gospodarczo - garażowy użytkowany jest jako garaż dla samochodów osobowych i sporadycznie dla helikoptera. W piśmie z dnia 10 czerwca 2014 r. J.G. wskazał, że budynek gospodarczo - garażowy jest użytkowany zgodnie z przeznaczeniem, to znaczy parkowane są w nim samochody osobowe lub przyczepa. W trakcie przeprowadzania czynności kontrolnych w dniu [....] .2014 r. potwierdzono ustalenia zawarte w protokole kontroli z dnia [....] 2014 r. oraz z dnia 14 maja 2014r. Ponadto ustalono, że w przedmiotowym budynku gospodarczo - garażowym znajduje się helikopter (statek powietrzny opisany symbolem SP-GSR), 2 samochody i przyczepka. PINB pismem z dnia [....] .2014 r., zwrócił się do Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej z prośbą o zajęcie stanowiska, czy w związku z przetrzymywaniem helikoptera w budynku gospodarczo - garażowym na działce [....] położonej w M. , nie uległy zmianie warunki bezpieczeństwa pożarowego. W odpowiedzi na powyższe Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej pismem z dnia [....] 2014 r. poinformował, że "w przepisach przeciwpożarowych jest mowa o garażowaniu pojazdów silnikowych (brak jest rozróżnienia czy jest to samochód, czy helikopter), dlatego nie uległy zmianie warunki bezpieczeństwa pożarowego. W dniu 26.11.2014 r. do organu wpłynęło pismo [....] Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w K. z dnia 17.11.2014 r. wraz z wynikami pomiarów hałasu, informujące iż na podstawie przesłanych wyników stwierdzono brak przekroczeń wartości dopuszczalnych hałasu dla pory dnia, w związku z tym brak podstaw do prowadzenia dalszego postępowania administracyjnego w powyższej sprawie. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w S. stwierdził, że stosownie do art. 71 ust. 2 Prawa budowlanego zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga zgłoszenia właściwemu organowi. W myśl tego przepisu przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności: 2) podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń . Przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymagającą pozwolenia właściwego organu należy zatem rozumieć nie tylko przeznaczenie obiektu do innego rodzaju użytkowania, lecz także zintensyfikowanie dotychczasowego sposobu użytkowania obiektu, jeżeli spowoduje to skutki określone w powołanym art. 71. Z drugiej strony nie każda zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego będzie Stanowic zmianę sposobu użytkowania, o której mowa w art. 71 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego. Ze zgromadzonego w niniejszej sprawie materiału dowodowego wynika, że inwestor J.G. decyzją Starosty S. z dnia 27.03.2013 r. uzyskał pozwolenie na budowę inwestycji p.n. "Budowa budynku gospodarczo-garażowego z instalacją elektryczną na działce nr ewid. [....], obręb i jednostka ewidencyjna M. W opisie technicznym projektu za warto informację, że budynek jest parterowy niepodpiwniczony. W poziomie parteru zlokalizowano dwa pomieszczenia: gospodarcze na sprzęt ogrodniczy oraz garaż z dwoma miejscami parkingowymi na samochody osobowe. Zgodnie z definicją zawartą w § 3 pkt 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie przez budynek gospodarczy należy rozumieć budynek przeznaczony do niezawodowego wykonywania prac warsztatowych oraz do przechowywania materiałów, narzędzi, sprzętu i płodów rolnych służących mieszkańcom budynku mieszkalnego, budynku zamieszkania zbiorowego, budynku rekreacji indywidualnej, a także ich otoczenia, a w zabudowie zagrodowej przeznaczony również do przechowywania środków produkcji rolnej i sprzętu oraz płodów rolnych. Natomiast definicję garażu dla samochodów osobowych wywieść można z § 102 powołanego rozporządzenia zgodnie z którym garaż do przechowywania i bieżącej, niezawodowej obsługi samochodów osobowych, stanowiący samodzielny obiekt budowlany lub część innego obiektu, będący garażem zamkniętym - z pełną obudową zewnętrzną i zamykanymi otworami, bądź garażem otwartym - bez ścian zewnętrznych albo ze ścianami niepełnymi lub ażurowymi, powinien mieć: 1/ wysokość w świetle konstrukcji co najmniej 2,2 m i do spodu przewodów i urządzeń instalacyjnych 2 m, 2/ wjazdy lub wrota garażowe co najmniej o szerokości 2,3 m i wysokości 2 m w świetle, 3/ elektryczną instalację oświetleniową, 4/ zapewnioną wymianę powietrza, zgodnie z § 108, 5/ wpusty podłogowe z syfonem i osadnikami w garażu z instalacją wodociągową lub przeciwpożarową tryskaczową, w garażu podziemnym przed wjazdem do niego oraz w garażu nadziemnym o pojemności powyżej 25 samochodów, 6/ instalację przeciwpożarową, wymaganą przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczoną przed zamarzaniem. W kontekście powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w ustalonym w niniejszym postępowaniu stanie faktycznym nie nastąpiło dokonanie przez inwestora zmiany sposobu użytkowania budynku gospodarczo - garażowego. J.G. nadal użytkuje badany budynek jako budynek gospodarczo - garażowy. Część obiektu jest bowiem wykorzystywana do przechowywania różnego rodzaju sprzętu sportowego. W czasie oględzin przeprowadzonych w dniu 27 stycznia 2014 r. w budynku przechowywano m. in. stół do ping - ponga oraz bramki do gry w piłkę nożną. Pozostała natomiast część obiektu wykorzystywana jest do parkowania pojazdów. Użytkownik obiektu obok samochodów osobowych garażuje w tymże obiekcie także i niewielki helikopter, co niewątpliwie stanowi zmianę programu wykorzystania badanego obiektu, nie sposób jednak zmianę tę zakwalifikować jako zmianę sposobu użytkowania obiektu w rozumieniu art. 71 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo budowlane. Wskazać bowiem należy, iż wobec niewielkich rozmiarów garażowanego w obiekcie statku powietrznego nie sposób przyjąć, aby w jakikolwiek sposób uległy zmianie warunki korzystania z tego obiektu, tym bardziej, że garażowany helikopter nie jest w obiekcie uruchamiany, a jest do środka wprowadzany na wózku. Jednocześnie małe rozmiary helikoptera powodują, że nie jest on ani cięższy, ani większy od garażowanych obok niego samochodów osobowych, w szczególności zatem nie nastąpiło zwiększenie obciążeń obiektu czy zmiana ich rozkładu, gdyż obciążenia przy wykorzystaniu obiektu do garażowania helikoptera są niemal identyczne jak w przypadku garażowania w tym samym miejscu samochodu osobowego, do czego obiekt jest przeznaczony. W tej sytuacji PINB stwierdził, iż w badanej sprawie nie doszło do zmiany sposobu użytkowania budynku garażowo - gospodarczego, znajdującego się na działce nr ewid. [....] położonej w M. w rozumieniu art. 71 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego. Dlatego też postępowanie podlega umorzeniu na podstawie art. 105 § 1 K.p.a., gdyż prowadzone postępowanie w sprawie zmiany sposobu użytkowania budynku garażowo - gospodarczego od początku było bezprzedmiotowe, skoro do takiej zmiany sposobu użytkowania obiektu nie doszło.
