Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 kwietnia 2016 r., sygn. III SA/Kr 999/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie WSA Bożenna Blitek WSA Dorota Dąbek Protokolant starszy referent Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 kwietnia 2016 r. sprawy ze skargi H. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 23 czerwca 2015r. nr [ ] w przedmiocie nakazu usunięcia z pasa drogowego kiosku handlowego I. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji organu pierwszej instancji w zakresie określenia terminu wykonania przez skarżącą obowiązku usunięcia kiosku handlowego - kwiaciarni, II. w pozostałym zakresie skargę oddala, III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej kwotę 457 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia 23 czerwca 2015 r., znak: [...], działając na podstawie art. 36 w związku z art. 40 ust. 1 i 2 oraz art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j.: Dz.U. z 2015 r. Nr 460) oraz art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., po rozpatrzeniu odwołania H. M., prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą Kwiaciarnia H. M., od decyzji Prezydenta Miasta z dnia [...] 2015 r. nr: [...] nakazującej H. M. usunięcie do dnia 4 maja 2015 r. kiosku handlowego - kwiaciarni zlokalizowanego w pasie drogowym Rynku [...] w K w celu umożliwienia wykonania przebudowy Rynku [...], w szczególności wykonania nawierzchni wraz z podbudową w miejscu obecnego posadowienia kiosku handlowego, utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji.
Kolegium wskazało, że z uzasadnienia decyzji organu pierwszej instancji wynika, że wprowadzone zmiany do projektu przebudowy Rynku [...] oraz ostateczne stanowisko Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wskazują na konieczność wykonania nowej nawierzchni na całej Płycie Rynku [...] oraz docelowe ustawienie kiosków handlowych (kwiaciarni) symetrycznie w stosunku do osi widokowej Rynku [...]. Zlokalizowany obecnie kiosk handlowy znajduje się w całości na terenie placu budowy i uniemożliwia zrealizowanie inwestycji zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym i zawartą z wykonawcą przebudowy umową. Pozostawienie kiosku w dotychczasowym miejscu koliduje więc z realizowaną przebudową pasa drogowego, jakim jest Rynek [...]. Obowiązek usunięcia obiektu budowlanego kolidującego z przebudową pasa drogowego wynika wprost z przepisów ustawy o drogach publicznych. Skoro projekt przebudowy Rynku [...] przewiduje wymianę podbudowy oraz ułożenie nowej nawierzchni na całej jego powierzchni, oczywista jest konieczność umożliwienia właścicielowi gruntu zrealizowania prac budowlanych zgodnie z projektem. Organ pierwszej instancji powołał się na treść art. 39 ust. 5 ustawy o drogach publicznych. Wskazano, że informacja o konieczności usunięcia kiosku w przypadku przebudowy zawarta była w każdej z posiadanych przez stronę decyzji administracyjnych, zezwalających na ustawienie kiosku w pasie drogowym Rynku [...] (pkt 5c), wydawanych do momentu wejścia wykonawcy na plac budowy. Informacja taka zawarta była również w piśmie z dnia 23 lutego 2015 r. Organ wskazał również, w związku z faktem, że pozostawienie kiosku w dotychczasowym miejscu uniemożliwia realizację inwestycji w terminie, w interesie społecznym leży nadanie przedmiotowej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
