Wyrok WSA w Krakowie z dnia 27 października 2016 r., sygn. III SA/Kr 1051/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Dąbek (spr.) Sędziowie WSA Janusz Bociąga WSA Maria Zawadzka Protokolant sekretarz sądowy Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 października 2016 r. sprawy ze skarg T. Ś. i W. L. na § 1 ust. 1 pkt 3 uchwały Rady Miasta z dnia 5 listopada 2014 r. nr [ ] w przedmiocie zmiany uchwały Nr [ ] Rady Miasta z dnia 6.07.2011 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłaty abonamentowej dla niektórych użytkowników dróg oraz sposobu pobierania tych opłat z późn. zm. skargi oddala
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 27 października 2016r.
W dniu 5 listopada 2014r. Rada Miasta wydała uchwałę nr [...] w sprawie zmiany uchwały Nr [...] Rady Miasta z dnia 6 lipca 2011r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłaty abonamentowej dla niektórych użytkowników dróg oraz sposobu pobierania tych opłat. Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594 z późn. zm.) w związku z art. 13 ust. 1 pkt 1, art. 13b ust. 3, 4 i 6 oraz art. 13f ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013r. poz. 260 z późn. zm.).
Pismem z dnia 15 maja 2015r. T. Ś., W. L., J. T. i Z. G. wezwali Radę Miasta do usunięcia naruszenia prawa powyższą uchwałą. Zdaniem wzywających uchwała ta narusza ich prawa poprzez: ograniczenie praw do bezpłatnego parkowania przez mieszkańców, osoby pracujące i prowadzące działalność gospodarczą w ich dzielnicy, wraz z jednoczesną koniecznością ponoszenia dodatkowych opłat abonamentowych oraz brak przeprowadzonych szerokich konsultacji społecznych co do konieczności jej wprowadzenia wraz z brakiem konsultacji w zakresie zmian w organizacji ruchu, wynikających z wprowadzenia strefy (utrudnienia dla ruchu ulicznego).
