Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 1 sierpnia 2017 r., sygn. I SA/Gd 692/17
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń, Sędziowie Sędzia WSA Janina Guść (spr.), Sędzia WSA Irena Wesołowska, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Monika Fabińska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 1 sierpnia 2017 r. sprawy ze skargi J. C. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w G. z dnia 14 lutego 2017 r. nr [...], [....] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w G. na rzecz skarżącego kwotę 8.969 (osiem tysięcy dziewięćset sześćdziesiąt dziewięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 14 lutego 2017 r. Dyrektor Izby Skarbowej w [...] utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w [...] z dnia
10 listopada 2016 r. określającą J. C. kwoty do zwrotu na rachunek bankowy z tytułu podatku od towarów i usług za okres styczeń - maj, sierpień, wrzesień, listopad i grudzień 2011 r. oraz zobowiązanie podatkowe za czerwiec, lipiec i październik 2011 r.
W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wskazał, że w dniu 5 listopada
2012 r. J. C. złożył do Urzędu Skarbowego w [...] korekty deklaracji VAT-7 m.in. za okres od stycznia 2011 r. do grudnia 2011 r., a następnie w dniu 1 lutego 2016 r. kolejne korekty deklaracji VAT-7 za ww. okres. Powodem złożenia korekt deklaracji było uznanie sprzedaży produktów marki "A" za dostawę towarów, nie zaś za świadczenie usług. Z uwagi na powyższe zmianie uległa stawka opodatkowania większości świadczonych przez podatnika usług z 8% na 5%. W wyniku dokonanego rozliczenia w korektach deklaracji VAT-7 z dnia 1 lutego 2016 r. podatnik wykazał wyższe kwoty różnicy podatku do zwrotu na rachunek bankowy niż w korektach z dnia 5 listopada 2012 r., jak i w pierwotnych deklaracjach VAT-7 za ww. okres.
W związku z wykazanym zwrotem, u J. C. wszczęto kontrolę podatkową w zakresie prawidłowości rozliczenia z budżetem państwa z tytułu podatku od towarów i usług za okres od stycznia 2011 r. do czerwca 2015 r. W protokole kontroli podatkowej wskazano, że czynności opodatkowane dokonywane przez podatnika należy kwalifikować jako świadczenie usług z PKWiU 56.10 usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych, a nie jako dostawę towaru z PKWiU 10.85.1 - gotowe posiłki i dania, co w konsekwencji przekłada się na stosowanie odpowiednio stawki VAT - 8% albo 5%. W protokole tym stwierdzono, że podatnik, który swoim klientom nie wystawiał faktur lecz paragony, nie ma prawa do skorygowania w deklaracjach VAT-7 kwoty podatku należnego poprzez wykazanie stawki 5% dla sprzedaży towarów udokumentowanych paragonami fiskalnymi zaewidencjonowanymi za pośrednictwem kas rejestrujących z 8% stawką VAT.
