Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 kwietnia 2018 r., sygn. III SA/Wr 745/17
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Moskała, Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Borońska (sprawozdawca), Sędzia WSA Maciej Guziński, , Protokolant sekretarz sądowy Renata Pawlak, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 5 kwietnia 2018 r. sprawy ze skargi R. D. na uchwałę Rady Miejskiej S. z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi R. D. (dalej: Skarżąca, Radna) jest uchwała Rady Miejskiej S. (dalej: Rada) z dnia [...] sierpnia 2017 r., nr [...], podjęta na podstawie art. 383 § 1 pkt 5 i § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2017 r., poz. 15 ze zm.) w związku z art. 24f ust.1 i ust. 1a ustawy z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm. - dalej: u.s.g.), którą stwierdzono wygaśnięcie mandatu Radnej.
Jak wynika z uzasadnienia ww. uchwały, została ona podjęta w związku z ustaleniem, że doszło do naruszenia przez Radną zakazu wynikającego z art. 24f ust. 1 u.s.g. Co prawda z materiału zgromadzonego przez doraźną Komisję Rady Miejskiej S., powołaną uchwałą z dnia [...] maja 2016 r., wynika, że Gmina S. ( dalej: Gmina) nie posiada żadnych umów zawartych bezpośrednio pomiędzy Wspólnotami a Radną, które potwierdzałyby powierzenie jej sprawowania zarządu nieruchomościami wspólnymi, jednak z uwagi na zgromadzony materiał dowodowy można wywodzić, że Radna prowadzi niezarejestrowaną działalność zawodową polegającą na osobistym świadczeniu przez nią usług zarządzania i administrowania nieruchomościami wspólnymi we Wspólnotach Mieszkaniowych, w których Gmina posiada własnościowe lokale. Potwierdzeniem tego stanu rzeczy są m.in. podpisane przez Radną noty odsetkowe w marcu 2015 r., zawarte w załącznikach od nr 1 do 26. Usługi świadczone przez Radną wyczerpują definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, bowiem mają charakter ciągły i systematyczny - trwają nieprzerwanie przynajmniej od 2015 r. - co znajduje potwierdzenie w materiale dowodowym zgromadzonym przez doraźną Komisję Rady Miejskiej S., a także zarobkowy - fakt otrzymywania przez nią wynagrodzenia wynika wprost z not obciążeniowych wystawionych Gminie. Uznając zawodowy charakter tej działalności Rada wskazała, że skarżąca co prawda nie figuruje w Centralnym Rejestrze Zarządców Nieruchomości Krajowej Izby Gospodarki i Pośredników w Obrocie Nieruchomościami, to jednak fakt posiadania licencji nr [...] świadczy o tym, że jest licencjonowanym zarządcą nieruchomości, co pozwala jej na prowadzenie usług zarządzania/administrowania nieruchomościami w sposób profesjonalny. To, czy wykonywane przez skarżącą usługi mają charakter zarządzania, czy administrowania jest przy tym bez znaczenia, bowiem w świetle art. 184 i 185 ustawy o gospodarce nieruchomościami "administrowanie" mieści się w pojęciu zarządzania i obejmuje czynności faktyczne wykonywane na nieruchomości tj. ściąganie czynszów, prowadzenie korespondencji czy usuwanie awarii na nieruchomości (wyrok SN z dnia 19 stycznia 2006 r., sygn. akt IV CK 343/05).
