Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 15 listopada 2018 r., sygn. II SA/Go 723/18
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Dziedzic Sędziowie Sędzia WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski (spr.) Asesor WSA Jarosław Piątek Protokolant referent stażysta Magdalena Komar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 listopada 2018 r. sprawy ze skargi W.B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji uchyla zaskarżoną decyzję.
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] marca 2018 r. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, działając z upoważnienia Wójta Gminy, zwrócił się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego z wnioskiem o stwierdzenie nieważności decyzji z dnia [...] grudnia 2017 r., nr [...], wydanej z upoważnienia Wójta Gminy przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, w przedmiocie przyznania W.B. prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na osobę uprawnioną A.K. w kwocie 400 zł miesięcznie na okres od dnia [...] listopada 2017 r. do dnia [...] września 2018 r. W ocenie organu pomocy społecznej powyższa decyzja została bowiem wydana z rażącym naruszeniem prawa, gdyż świadczenia z funduszu alimentacyjnego zostały przyznane opiekunowi prawnemu, który jest jednocześnie rodziną zastępczą.
Ostateczną decyzją z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze odmówiło stwierdzenia nieważności decyzji z dnia [...] grudnia 2017 r., [...].
W jej uzasadnieniu organ wskazał, że w przedmiotowej sprawie nie została spełniona żadna z przesłanek stwierdzenia nieważności decyzji określonych w art. 156 § 1 pkt 1-7 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U z 2017 r. poz. 1257, ze zm. - określanej dalej jako k.p.a.). Wprawdzie organ I instancji nieprawidłowo przeprowadził postępowanie w przedmiocie przyznania świadczenia z funduszu alimentacyjnego poprzez niewyjaśnienie wszystkich okoliczności sprawy, jednakże takie działanie organu nie wpłynęło w sposób rażący na wydaną decyzję. Ponadto Kolegium podało, że stosownie do treści art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 554, ze zm. - określanej dalej jako u.p.o.u.a.) świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie przysługują, jeżeli osoba uprawniona została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie lub w pieczy zastępczej. Kolegium powołując się na wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 maja 2014 r., wydany w sprawie o sygn. akt VIII SA/Wa 230/14 wskazało, iż dla potwierdzenia rzeczywistego przebywania małoletniego w rodzinie zastępczej nie jest wystarczające oparcie się na samym fakcie wydania postanowienia (wyroku) przez sąd, który orzekł o umieszczeniu uprawnionych w takiej rodzinie. Kluczowe dla prawidłowości rozstrzygnięcia jest wyjaśnienie, czy w ogóle, a jeśli tak to w jakiej dacie, nastąpiło przekazanie małoletnich pod pieczę rodziny zastępczej. Orzekające w sprawie organy są zatem zobowiązane do precyzyjnego ustalenia daty, od której uprawnieni przebywają w rodzinie zastępczej, a także ewentualnie daty opuszczenia rodziny zastępczej.
