Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 28 sierpnia 2019 r., sygn. II SA/Bd 494/19
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Wichrowski (spr.) Sędziowie sędzia WSA Joanna Brzezińska sędzia WSA Renata Owczarzak Protokolant starszy sekretarz sądowy Elżbieta Brandt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 sierpnia 2019 r. sprawy ze skargi Gminy Miasta [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] kwietnia 2019 r., nr [...], Wojewoda stwierdził nieważność zarządzenia nr [...] Prezydenta Miasta z dnia [...] czerwca 2017 r. w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego im. [...] we W.
W uzasadnieniu wskazano, że przedmiotowe zarządzenie Prezydenta Miasta wpłynęło do organu nadzoru [...] marca 2019 r., a zawiadomieniem z [...] marca 2019r. organ nadzoru wszczął postępowanie w sprawie stwierdzenia jego nieważności.
Organ nadzoru wskazał, że przedmiotowe zarządzenie zostało wydane na podstawie art. 36a ust. 1, 2 i 13 w zw. z art. 5c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn.zm.). W ocenie organu nadzoru ww. zarządzenie jest sprzeczne z prawem z uwagi na fakt, że zostało wydane w konsekwencji zarządzenia nr [...] Prezydenta Miasta z [...] kwietnia 2017 r. w sprawie powołania komisji konkursowych w celu przeprowadzenia konkursu na wyłonienie kandydatów na dyrektorów szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto, wobec którego Wojewoda wydał rozstrzygnięcie nadzorcze nr [...] z [...] czerwca 2017 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z 18.10.2017 r., sygn. akt II SA/Bd 944/17, oddalił skargę Prezydenta Miasta na powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze, a Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną Prezydenta od wyroku sądu I instancji - wyrokiem z dnia 28 czerwca 2018 r., sygn. I OSK 708/18. W uzasadnieniu wyroku NSA wskazał, że składy komisji konkursowych ustalone zostały przez Prezydenta Miasta w sposób niezgodny z ustawą o systemie oświaty, a ponadto wprowadzono nadreprezentację jednej z central związkowych - Forum Związków Zawodowych.
