Wyrok WSA w Łodzi z dnia 25 września 2019 r., sygn. III SA/Łd 753/19
Samorząd terytorialny
Dnia 25 września 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski, Sędziowie Sędzia NSA Irena Krzemieniewska (spr.), Sędzia NSA Janusz Nowacki, , Protokolant specjalista Aneta Brzezińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 września 2019 roku sprawy ze skargi M.S. na uchwałę Rady Miejskiej w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę.
Uzasadnienie
III SA/Łd 753/19
UZASADNIENIE
Uchwałą z dnia [...] r., nr [...] wydaną na podstawie art. 383 § 1 pkt 5, § 2, art. 384 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 684) - dalej: k.w., w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 24 f ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 506)- dalej: u.s.g., Rada Miejska w K. stwierdziła wygaśnięcie mandatu radnego Rady Miejskiej w K. - M. S. z powodu naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia Gminy K. Z uzasadnienia podjętej uchwały wynika, że radny M. S. wykorzystuje dwie działki rolne o nr ewidencyjnych 81 i 82 , położone w obrębie [...] miasta K., które to działki stanowią własność Gminy K. Fakt wykorzystania w/w działek rolnych przez radnego potwierdzają załączone do akt sprawy: wniosek M. S. złożony do właściwego miejscowo Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie płatności na rok 2019 oraz złożony w dniu 11 lipca 2019 r., w Urzędzie Miejskim w K. wniosek o oszacowanie szkód w gospodarstwie rolnym powstałych w wyniku wystąpienia niekorzystnego zjawiska atmosferycznego. Powyższa okoliczność stanowiła naruszenie art. 24f ust. 1 u.s.g., który wprowadza generalny zakaz używania przez radnego mienia komunalnego gminy w prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to czy wykorzystanie to ma podstawę prawną, jest płatne, czy też ma charakter ciągły bądź jednorazowy. Tym samym w ocenie Rady Miejskiej w K. koniecznym było stwierdzenie wygaśnięcia mandatu radnego - M. S., na podstawie art. 383 § 1 pkt 5 k.w., który to przepis zawiera przesłankę wygaśnięcia mandatu radnego w przypadku naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności.
